Start > Körkortsforum > Gå ner på 1:ans växel innan ma…

Gå ner på 1:ans växel innan man stannat

Gäst 2018-05-12 17:07 ! Citera #
Linn 2018-05-12
Vad kan hända bilen om man glömt att lägga i 1ans växel när man stannat vid ett rödljus och kör sedan iväg på 3:ans växel när det blir grönt
Risken är väldigt stor att man får motorstopp, men om man trycker tillräckligt mycket på gasen och är väldigt långsam upp med kopplingen kan det kanske gå. Det händer mig ibland att jag har glömt lägga i 1:an och startar på 2:an och oftast går det bra då jag nu är väldigt van vid den bilen jag kör (jag har körkort), men när man övningskör så ökar risken för att man för motorstopp även här då man inte känner bilen lika bra.
Gäst 2018-05-12 19:20 ! Citera #
Gäst 2018-05-12
Risken är väldigt stor att man får motorstopp, men om man trycker tillräckligt mycket på gasen och är väldigt långsam upp med kopplingen kan det kanske gå. Det händer mig ibland att jag har glömt lägga i 1:an och startar på 2:an och oftast går det bra då jag nu är väldigt van vid den bilen jag kör (jag har körkort), men när man övningskör så ökar risken för att man för motorstopp även här då man inte känner bilen lika bra.
Då måste du slita rejält på kopplingen för att ens kunna komma iväg :D
Inte bra för varken bilen eller miljön eftersom du måste trycka ner gasen för att trycka in mer bränsle för att bilen ska orka komma iväg.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo