Start > Körkortsforum > Gå ner på 1:ans växel innan ma…

Gå ner på 1:ans växel innan man stannat

annaishere 2011-08-03 19:20 ! Citera #
Som rubriken säger, får man det?

T.ex inför ett rödljus, då saktar jag in och lägger i 1:an (ca 7km/h) då känns det som om jag är mer beredd på att gasa iväg när det slår om till grönt. Men mina handledare tycker att jag gör fel!

Så om jag gör såhär på uppkörningen, blir jag kuggad då?
inspektörn 2011-08-03 21:28 ! Citera #
Gå inte ner på 1:ans växel! Det blir en motorbromseffekt när du släpper upp kopplingen och det blir tvärstopp(eller risk för)!
Det är dessutom inte bra för miljön eftersom du kommer att köra på den växel som drar mest bränsle i onödan!
Om du kör en dieseldriven bil så kommer den att driva på med mer kraft när du kommer under tomgångsvarvtalet, men trampa bara ner kopplingen och släpp upp den igen då utan att växla ner så blir det bättre flyt!
Så länge bilen rullar kan du köra på 2:an utan problem!
Gäst 2011-08-04 18:49 ! Citera #
Det är mycket bättre att använda 2:ans växel i det läget tycker jag, så dina handledare har kanske rätt.
lizerd 2011-08-14 13:02 ! Citera #
Ser man att man är på väg mot ett rödlyse så kan men sakta ner och föröka anpassa farten så man fortfarande rullar när det slår om.
Och växeln väljs beroende på hastigheten när det slår om och tanke på vad det är för fordon, tex är det en stor lastbil i samma fält som dig så tar det längre tid för honom att komma i väg.
Det hela går ut på att ha en jämn körstil.

Men om man fortfarande rullar sakta så är 2áns växel utmärkt val.
yaya 2011-08-15 14:23 ! Citera #
Gå ner på 1an är inte det bästa för miljön
Gäst 2011-08-17 21:37 ! Citera #
annaishere
Som rubriken säger, får man det?

T.ex inför ett rödljus, då saktar jag in och lägger i 1:an (ca 7km/h) då känns det som om jag är mer beredd på att gasa iväg när det slår om till grönt. Men mina handledare tycker att jag gör fel!

Så om jag gör såhär på uppkörningen, blir jag kuggad då?



När du ser att de rött ljus och du saktar ner, låt bilen rulla och låt växelspaken vara, tills du ser att bilen börjar bli riktigt långsam ska du trycka ner kopplingen men fortfarande inte växla.

Så fort du bromsar och bilen står helt stil, DÅ ska du lägga i ettan, OBSERVERA när du står helt stil, de e för att du inte ska hålla på o försöka lista ut vilken växel du ska använda för just den farten. De kan i vissa situationer bli så att du saktar ner och du lägger i tvåan men sen ser du att de blir gult o måste stanna då lägger du i ettan igen men de blir ett så himla pådrag och kanske lite ” stressigt” de e kanske därför din handledare tkr att du gör fel.

Däremot om du ser att ljuset börjar växla till grönt och du har låg fart kan du lägga i tvåan när bilen fortfarande rullar, men gör de då så smidigt som möjligt genom att lyfta upp kopplingen med känsla så att bilens fart anpassar sig till tvåans växel, om du förstår vad jag menar.
nanana 2011-09-10 17:10 ! Citera #
När bilen börjar hacka på tvåan har jag alltid bytt till ettan. Men det kanske ska lösas med kopplingen istället?
Gäst 2011-09-12 12:14 ! Citera #
Om du fortfarande rullar behöver du oftast inte gå ner på ettan alls, det är bättre att hålla dig till tvåan! Testa att ge lite mera gas om tvåan ”hackar”.

Om du stannar helt så ska du gå ner på ettan, men byt till tvåan efter max två billängder!
Gäst 2011-09-12 16:51 ! Citera #
nanana
När bilen börjar hacka på tvåan har jag alltid bytt till ettan. Men det kanske ska lösas med kopplingen istället?



de kmr me tiden, många gör fel genom att trycka ner kopplingen samtidigt som man bromsar det gör bara att bilen rullar fortare och att det tar längre tid att bromsa. Man ska ENDAST trycka på bromsen och när man börjar sakta ner och har så låg fart som möjligt ska man trycka ner kopplingen och sedan när man står helt stil ska man växla till ettan.

Och om den växlar till grönt på engång ser du ju det och då är det bara att växla ner, inget att stressa över, folk bakom dig kmr inte att köra på dig eftersom de har kännedom om att vissa kan ta lite längre tid på sig att starta. Däremot om du stanna för länge och de märker att bilen är på och att du bara står helt stilla kan det hända att de andra trafikanterna tutar åt dig. Men det är bara ett sätt att väcka dig och att det är grönt ( har hänt mig ) :P.
Linn 2018-05-12 14:13 ! Citera #
Vad kan hända bilen om man glömt att lägga i 1ans växel när man stannat vid ett rödljus och kör sedan iväg på 3:ans växel när det blir grönt

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo