Som rubriken säger, får man det?
T.ex inför ett rödljus, då saktar jag in och lägger i 1:an (ca 7km/h) då känns det som om jag är mer beredd på att gasa iväg när det slår om till grönt. Men mina handledare tycker att jag gör fel!
Så om jag gör såhär på uppkörningen, blir jag kuggad då?
När du ser att de rött ljus och du saktar ner, låt bilen rulla och låt växelspaken vara, tills du ser att bilen börjar bli riktigt långsam ska du trycka ner kopplingen men fortfarande inte växla.
Så fort du bromsar och bilen står helt stil, DÅ ska du lägga i ettan, OBSERVERA när du står helt stil, de e för att du inte ska hålla på o försöka lista ut vilken växel du ska använda för just den farten. De kan i vissa situationer bli så att du saktar ner och du lägger i tvåan men sen ser du att de blir gult o måste stanna då lägger du i ettan igen men de blir ett så himla pådrag och kanske lite ” stressigt” de e kanske därför din handledare tkr att du gör fel.
Däremot om du ser att ljuset börjar växla till grönt och du har låg fart kan du lägga i tvåan när bilen fortfarande rullar, men gör de då så smidigt som möjligt genom att lyfta upp kopplingen med känsla så att bilens fart anpassar sig till tvåans växel, om du förstår vad jag menar.