Cirkulationsplats, förklara någon?
Hej! Under mina körningar just nu så har jag mest svårt med cirkulationsplatsen. Jag har väldigt svårt att skilja på höger/vänster, och hur/vart jag ska svänga. Liksom, är osäker på hur/vart i vägen jag ska hålla mig, hur jag ska placera bilen o.s.v. Jag har läst på om cirkulationsplats en del, men jag behöver läsa och öva mer för att få in det antar jag. Det vore SUPER om någon här kan förklara hur svängen ska gå till på en cirkulationsplats exakt.
MVH sncr
Hej!!!
Om du inte tittat på transportstyrelsens animering av hur man ska köra i en rondell, kan jag rekommendera denna. Klicka på länken här och på den sida du hamnar på läsa i mitten där hittar du länken, animation av trafikreglerna, klicka på den, den tar dig vidare där du kan se olika animationer och hur man bör köra i rondeller bland annat.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Guide-over-nagra-trafikregler/
Den andra länken, här nere, är till körkortonlines teori sida och rondellkörning.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Lycka till!
Den första länken som Nova gav är försvunnen, den som visar med ’’live’’ animering om exakt hur alla olika former utav svängar på cirkulationsplatser går till tillsammans med ljud. Är det någon som vet vart jag kan få tag på något som funkar gällande cirkulationsplats-förklaring?
Alltså hur du ska placera dig i en cirkulationsplats beror ju på åt vilket håll du ska svänga. om du ska till höger eller rakt fram så ska du hålla dig så långt ut som möjligt från själva rondellen. Ska du där emot till vänster så ska du ligga nära rondellens kant tills dess att du ska ut för då ska du blinka höger när du ska ut och svänga bort från rondellen.
Om du ska rakt fram ska du placera dig åt höger och inte blinka. Blinka gör du precis vid refugen, för att visa vad du ska göra. Om du ska åt höger, placera dig till höger och blinka direkt.
Om du ska till vänster så placera dig så nära vänstersidan som möjligt. Blinka vänster hela vägen ända till refugen för att sedan placera dig mer åt höger och sedan blinka när du ska ut ur cirkulationsplatsen.
Jag har en fråga angående detta också. Ska inte ta över tråden. :P
När man svänger i en korsning/gör en sväng så gör man ju såhär:
1. Kollar i backspegeln, sen vänstra/högra spegeln (beroende på vilket håll man ska svänga)
2. Blinkar
3. Kollar i backspegeln, sen vänstra/högra spegeln (beroende på vilket håll man ska svänga)
Det blir otroligt jobbigt att klara av detta i en rondell. Så ska man verkligen göra så?
Jag har haft svårt jag med, men idag så bara satt det, så nu förstårjag. ett tips är att tokköra. Jag pratar mkt när jag kör och det har hjälpt mig. Typ”Nu har jag näsan med spetsen på refugen nu kör jag över” låter galet men då hör läraren hur jag tänker..
Senaste foruminläggen
Rubrik