Start > Körkortsforum > Vad menas med kvadratiskt?

Vad menas med kvadratiskt?

Kvadrat 2024-05-08 17:29 ! Citera #
H 2024-05-08
Att en kvantitet (Y) beror kvadratiskt på en annan kvantitet (X) innebär att Y ökar fyrfaldigt när X dubbleras. Likaledes minskar Y till en fjärdedel när X halveras.

Exempel: bromssträckan (Y) beror kvadratiskt på hastigheten (X). Om hastigheten ökas från 30 km/h till 60 km/h, så kommer bromssträckan att bli fyra gånger så lång. Om hastigheten minskas från 100 km/h till 50 km/h, så kommer bromssträckan bara att bli en fjärdedel så lång. (De exakta bromssträckorna beror på däck, underlag m.m.)
”så kommer bromssträckan att bli fyra gånger så lång.”

”så kommer bromssträckan bara att bli en fjärdedel så lång”

Tack!!
A 2024-05-08 23:19 ! Citera #
Längden = bredden i en kvadrat, därav längd x längd. Ingen anledningen till att krångla till det onödigt mycket.
Detta är körkortsteori, fysiken och matematiken ska enbart vara på grundnivå.
Björn He 2024-05-09 00:33 ! Citera #
Kvadrat 2024-05-07
Hamnade här efter en googling. Jag fattar inte kvadratisk ökning och fattar inte heller varför jag ska kunna räkna ut det här. Det är inte som om att jag kommer hamna i en situation där jag måste bromsa hastigt, och det första jag skulle tänka på är att räkna ut bromssträckan.

En siffra upphöjt till 2 är ju gånger. Så om jag inte ska multiplicera, vad ska jag då räkna på? En kvadrat? Fyra sidor? Hatar matte.
Om man lärt sig matematik tillräckligt bra så vet man säkert att kvadrat är lika med multiplikation av ett tal två gånger. Exempelvis 5 i kvadrat (5^2 = multiplikation av 5 två gånger) är lika med 1x5x5 = 25. 5 i kubik (5^3 = multiplikation av 5 tre gånger) är lika med 1x5x5x5 = 25x5=125. Eftersom 25 är lika med 5x5 så är 5 den så kvadratroten av 25, men roten av 25 kan också vara (-5).
Björn He 2024-05-09 13:29 ! Citera #
A 2024-05-08
Längden = bredden i en kvadrat, därav längd x längd. Ingen anledningen till att krångla till det onödigt mycket.
Detta är körkortsteori, fysiken och matematiken ska enbart vara på grundnivå.
Arean av en kvadrat (=liksidig rektangel) är väl sida^2 om man ska vara noga.
RiverOak 2024-05-10 13:20 ! Citera #
Kvadrat 2024-05-07
Hamnade här efter en googling. Jag fattar inte kvadratisk ökning och fattar inte heller varför jag ska kunna räkna ut det här. Det är inte som om att jag kommer hamna i en situation där jag måste bromsa hastigt, och det första jag skulle tänka på är att räkna ut bromssträckan.

En siffra upphöjt till 2 är ju gånger. Så om jag inte ska multiplicera, vad ska jag då räkna på? En kvadrat? Fyra sidor? Hatar matte.
Det handlar ju inte om att kunna räkna ut bromssträckan i ögonblicket som du bromsar. Då är det för sent.
Det handlar om att vara medveten om hur din hastighet påverkar bland annat bromssträckan för att du bättre ska kunna avgöra vilken fart som är lämplig för att du ska kunna stanna inför ett förutsägbart hinder eller hur långt avstånd du behöver till fordonet framför dig.
Om man inbillar sig att bromssträckan bara fördubblas om man fördubblar farten så ökar risken för en krock eftersom man inte håller rätt fart eller rätt avstånd utifrån situationen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 23:30
4
I går 14:41
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov