Start > Körkortsforum > Vad menas med kvadratiskt?

Vad menas med kvadratiskt?

Babbit 2011-07-28 10:33 ! Citera #
Ja bromssträckan ökar kvadratiskt, vad exakt är kvadratiskt?
anonym 2011-07-28 16:46 ! Citera #
Det betyder att det blir upphöjt till 2 tex 2^2=4 eller 3^2=9 men man ska inte bli förvirrad och anta att det är gånger!! 4^2=16
Babbit 2011-07-28 17:30 ! Citera #
Tackar
Kvadrat 2024-05-07 20:18 ! Citera #
Hamnade här efter en googling. Jag fattar inte kvadratisk ökning och fattar inte heller varför jag ska kunna räkna ut det här. Det är inte som om att jag kommer hamna i en situation där jag måste bromsa hastigt, och det första jag skulle tänka på är att räkna ut bromssträckan.

En siffra upphöjt till 2 är ju gånger. Så om jag inte ska multiplicera, vad ska jag då räkna på? En kvadrat? Fyra sidor? Hatar matte.
Gäst 2024-05-07 21:43 ! Citera #
Kvadrat 2024-05-07
Hamnade här efter en googling. Jag fattar inte kvadratisk ökning och fattar inte heller varför jag ska kunna räkna ut det här. Det är inte som om att jag kommer hamna i en situation där jag måste bromsa hastigt, och det första jag skulle tänka på är att räkna ut bromssträckan.

En siffra upphöjt till 2 är ju gånger. Så om jag inte ska multiplicera, vad ska jag då räkna på? En kvadrat? Fyra sidor? Hatar matte.
Det är för att de flestas människor tänker i linjära termer typ om jag kör dubbel så snabbt så är bromssträckan dubbel men det är verkligen mer än så. Pröva att köra på en 90 landsväg och bromsar för att svänga det visar sig att man behöver sakta ned mycket längre än vad man har tänkt. De vill inte att du ska kunna huvudräkna när du kör men poängen är att du behöver ta mycket större marginal än vad din intuition säger.
A 2024-05-07 23:38 ! Citera #
Anledningen till att det kallas just kvadratiskt är för att arean på en kvadrat är längd•längd
dvs -> om längden är 4 kommer arean vara 4•4=4^2
Så när något kvadreras, multipliceras det med sig självt.

Alltså, om en hastighet kvadreras så gångras den med sig självt
Björn He 2024-05-08 01:22 ! Citera #
A 2024-05-07
Anledningen till att det kallas just kvadratiskt är för att arean på en kvadrat är längd•längd
dvs -> om längden är 4 kommer arean vara 4•4=4^2
Så när något kvadreras, multipliceras det med sig självt.

Alltså, om en hastighet kvadreras så gångras den med sig självt
Om man skall vara mer exakt så betyder väl kvadrat att ett tal multipliceras två gånger, kubik betyder likaså att ett tal multipliceras tre gånger.
Exempelvis 3 i kvadrat är lika med 1x(3x3)=3^2=9 och 4 i kubik är lika med 1x(4x4x4)=4^3=64.
Antonym till kvadrat är ju kvadratrot eller bara rot, som är det tal x som blir y genom funktionen x^2. Kvadratroten av exempelvis 16 är ju 4 men kan också vara (-4) eftersom talet (-4)^2 också är lika med 16; observera att ett negativt tal som -4 måste skrivas inom parentes, för skriver man det utan parentes, ”-4^2”, blir det fel eftersom det blir -4 x 4 = (-16).
H 2024-05-08 07:44 ! Citera #
Kvadrat 2024-05-07
Hamnade här efter en googling. Jag fattar inte kvadratisk ökning och fattar inte heller varför jag ska kunna räkna ut det här. Det är inte som om att jag kommer hamna i en situation där jag måste bromsa hastigt, och det första jag skulle tänka på är att räkna ut bromssträckan.

En siffra upphöjt till 2 är ju gånger. Så om jag inte ska multiplicera, vad ska jag då räkna på? En kvadrat? Fyra sidor? Hatar matte.
Att en kvantitet (Y) beror kvadratiskt på en annan kvantitet (X) innebär att Y ökar fyrfaldigt när X dubbleras. Likaledes minskar Y till en fjärdedel när X halveras.

Exempel: bromssträckan (Y) beror kvadratiskt på hastigheten (X). Om hastigheten ökas från 30 km/h till 60 km/h, så kommer bromssträckan att bli fyra gånger så lång. Om hastigheten minskas från 100 km/h till 50 km/h, så kommer bromssträckan bara att bli en fjärdedel så lång. (De exakta bromssträckorna beror på däck, underlag m.m.)
Kvadrat 2024-05-08 15:09 ! Citera #
A 2024-05-07
Anledningen till att det kallas just kvadratiskt är för att arean på en kvadrat är längd•längd
dvs -> om längden är 4 kommer arean vara 4•4=4^2
Så när något kvadreras, multipliceras det med sig självt.

Alltså, om en hastighet kvadreras så gångras den med sig självt
Tack, nu blev jag på riktigt tårögd. Jag förstår.
Björn He 2024-05-08 15:30 ! Citera #
A 2024-05-07
Anledningen till att det kallas just kvadratiskt är för att arean på en kvadrat är längd•längd
dvs -> om längden är 4 kommer arean vara 4•4=4^2
Så när något kvadreras, multipliceras det med sig självt.

Alltså, om en hastighet kvadreras så gångras den med sig självt
Arean av en rektangel är alltid längdsida multiplicerad med bredsida, en kvadrat är en form av rektangel men med bredsida och längdsida lika långa, varför kvadratens area alltid är lika med längd^2, och omkrets lika med längd x 4.
Eftersom en triangel är hälften av en rektangel så skall area av triangel beräknas som arean av en rektangel dividerad med 2.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov