Start > Körkortsforum > Fråga om svängningsregeln?

Fråga om svängningsregeln?

JOW 2011-07-27 21:09 ! Citera #
Hej!
jag har en fundering...
I vilken ordning gäller högerregeln och svängningsregeln?
Det står i boken att man ska ”lämna företräde åt mötande trafik när man svänger vänster i en korsning”.

Låt säga att jag ska svänga vänster i en 4-vägskorsning, och jag har en mötande bil från vänster som ska rakt över korsningen framför mig.

Enligt högerregeln ska han lämna företräde till mig, efter som han kommer från vänster.
Enligt svängningsregeln ska jag lämna företräde åt han eftersom jag gör vänstersväng genom hans körbana?

Eller vad har jag missförstått? Betyder mötande bara bilar som kommer rakt emot innan jag har svängt?

/JOW
Shandi 2011-07-29 16:21 ! Citera #
Jag är rätt säker på att det är högerreglen som gäller här - givetvis förutsatt att du inte svänger in på huvudled eller att det finns väjningspliktsskyltar...
Jag tror att ”mötande trafik” är trafik som kommer rakt emot dig innan du svängt, precis som du säger.
Gäst 2011-07-31 15:21 ! Citera #
Högerregeln gäller ju inte på huvuledar. och fyrvägskorsningar är nästan alltid huvudlar
Gäst 2011-08-08 14:07 ! Citera #
Om jag förstår frågan rätt så finns det en bild som beskriver det bra här på korkortonline.se. Om du går till: https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/ och skrollar ner lite, så finns det en tabell som heter ”Exempel på högerregeln”. Exempel två i tabellen visar Bil A som ska svänga vänster ut på en väg och Bil B som kommer från vänster (sett från Bil A:s perspektiv), på den vägen som Bil A ska svänga ut på. Bil B ska lämna företräde eftersom Bil A kommer från höger. Att Bil A svänger istället för att köra rakt fram spelar ingen roll och storleken på vägarna har inte heller någon betydelse. Det är högerregeln som gäller.
Peter 2016-04-21 19:00 ! Citera #
Gammal fråga, men det kom upp i trafiken idag.
Om någon annan läser detta vill jag referrera till denna sida:
korkortskolan.se/korkortsteori/ordlista/svangningsregeln

Det betyder alltså att den som svänger bör lämna företräde till den som kör rätt fram då de kom från samma väg.
Peter 2016-04-21 19:05 ! Citera #
Ursäkta!
Svarade på fel fråga.
Föregående har rätt. Högerregeln går först.
Jag tänkte att de två bilarna korsade en huvudled. Då gäller svängningsregeln.
Björn He 2023-10-23 15:50 ! Citera #
Jag har läst något speciellt om den så kallade svängningsregeln, nämligen att när man planerar att svänga i en vägkorsning så har man väjningsplikt även mot gående som är på väg att korsa körbanan rakt över den väg man svänger in på, även om det inte är ett markerat övergångsställe över körbanan mellan trottoarerna, är det korrekt?

Det tycker jag låter väldigt konstigt. Gående bör såvitt jag vet alltid ha väjningsplikt att väja för varje fordon som närmar sig då den gående planerar att korsa en körbana på annan plats än ett övergångsställe. När en gående färdas rakt fram i en korsning, över körbanan mellan två trottoarer, då bör den gående väja för fordon som svänger i korsningen in på den körbana den gående är på väg att korsa rakt över. Gående måste ändå i denna nämnda trafiksituation såvitt jag förstått väja för ett fordon som närmar sig mot korsningen från den körbana den gående är på väg att korsa rakt över, eftersom den gående är på väg över en körbana mellan två trottoarer på en plats där det inte är ett markerat övergångsställe mellan trottoarerna. När man närmar sig en vägkorsning, där man måste korsa den anslutande körbanan på sidan (sett rakt fram), då måste man såvitt jag vet se sig för och iaktta om något fordon närmar sig, och om ett fordon närmar sig emot korsningen så måste man som gående väja för att ge det fordonet fri väg innan man passerar över körbanan mellan de två trottoarerna.

För övrigt är det konstigt att det i många gatukorsningar inte är ett markerat övergångsställe över den anslutande körbanan, mellan trottoarerna. Är det tänkt där att gående som går längs sidan av den körbana som löper rakt fram genom korsningen ska korsa en anslutande körbana utan övergångsställe, eller hur är det tänkt?

Jag har bara läst att en svängande fordonsförare har väjningsplikt mot gående om gående och fordonsföraren har grönt ljus samtidigt i en korsning, där en svängande fordonsförare är på väg att passera ett övergångsställe/gångbana som löper längs sidan av körbanan och korsar den anslutande körbanan i vägkorsningen. Men var i Trafikförordningen står det att en fordonsförare som svänger har väjningsplikt mot gående som är på väg att korsa den anslutande körbanan fordonsföraren svänger in på, även om det inte är ett markerat övergångsställe över körbanan mellan trottoarerna?
Gäst 2023-10-23 21:19 ! Citera #
Björn He 2023-10-23
Jag har läst något speciellt om den så kallade svängningsregeln, nämligen att när man planerar att svänga i en vägkorsning så har man väjningsplikt även mot gående som är på väg att korsa körbanan rakt över den väg man svänger in på, även om det inte är ett markerat övergångsställe över körbanan mellan trottoarerna, är det korrekt?

Det tycker jag låter väldigt konstigt. Gående bör såvitt jag vet alltid ha väjningsplikt att väja för varje fordon som närmar sig då den gående planerar att korsa en körbana på annan plats än ett övergångsställe. När en gående färdas rakt fram i en korsning, över körbanan mellan två trottoarer, då bör den gående väja för fordon som svänger i korsningen in på den körbana den gående är på väg att korsa rakt över. Gående måste ändå i denna nämnda trafiksituation såvitt jag förstått väja för ett fordon som närmar sig mot korsningen från den körbana den gående är på väg att korsa rakt över, eftersom den gående är på väg över en körbana mellan två trottoarer på en plats där det inte är ett markerat övergångsställe mellan trottoarerna. När man närmar sig en vägkorsning, där man måste korsa den anslutande körbanan på sidan (sett rakt fram), då måste man såvitt jag vet se sig för och iaktta om något fordon närmar sig, och om ett fordon närmar sig emot korsningen så måste man som gående väja för att ge det fordonet fri väg innan man passerar över körbanan mellan de två trottoarerna.

För övrigt är det konstigt att det i många gatukorsningar inte är ett markerat övergångsställe över den anslutande körbanan, mellan trottoarerna. Är det tänkt där att gående som går längs sidan av den körbana som löper rakt fram genom korsningen ska korsa en anslutande körbana utan övergångsställe, eller hur är det tänkt?

Jag har bara läst att en svängande fordonsförare har väjningsplikt mot gående om gående och fordonsföraren har grönt ljus samtidigt i en korsning, där en svängande fordonsförare är på väg att passera ett övergångsställe/gångbana som löper längs sidan av körbanan och korsar den anslutande körbanan i vägkorsningen. Men var i Trafikförordningen står det att en fordonsförare som svänger har väjningsplikt mot gående som är på väg att korsa den anslutande körbanan fordonsföraren svänger in på, även om det inte är ett markerat övergångsställe över körbanan mellan trottoarerna?
Var har du läst det?
Utan en trovärdig källa är det svårt att ha en åsikt.
Björn He 2023-10-24 13:34 ! Citera #
Gäst 2011-08-08
Om jag förstår frågan rätt så finns det en bild som beskriver det bra här på korkortonline.se. Om du går till: https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/ och skrollar ner lite, så finns det en tabell som heter ”Exempel på högerregeln”. Exempel två i tabellen visar Bil A som ska svänga vänster ut på en väg och Bil B som kommer från vänster (sett från Bil A:s perspektiv), på den vägen som Bil A ska svänga ut på. Bil B ska lämna företräde eftersom Bil A kommer från höger. Att Bil A svänger istället för att köra rakt fram spelar ingen roll och storleken på vägarna har inte heller någon betydelse. Det är högerregeln som gäller.
På videon syns en T-korsning, där en Volvo är på väg att svänga vänster in på den anslutande vägen där en taxibil är på väg att svänga vänster ut. I en sån trafiksituation har taxin väjningsplikt mot Volvon, eftersom Volvon närmar sig från höger (i taxins färdriktning) MEN trots att taxin måste lämna fri väg för Volvon så har Volvo-föraren själv en skyldighet att ”förvissa sig om att svängen kan ske utan risk för hinder för fordon på den körbana föraren svänger in på”; med det menas såvitt jag förstår att Volvo-föraren som svänger in på en annan körbana (än den som löper rakt fram) måste anpassa sin körning på ett sånt sätt att fordon på väg ut från körbanan Volvon färdas in på inte hindras. Volvo-föraren måste såvitt jag vet se till att hålla ut till högra vägkanten av körbanan föraren svänger vänster in på, så att taxin som närmar sig korsningen därifrån kan passera på sin högra sida (=Volvo-förarens vänstra sida). Taxin måste för övrigt i detta fall också rikta viss uppmärksamhet till vänster i sin färdriktning, eftersom han har ett övergångsställe till vänster snett framför sig, och om en gående just är på väg att korsa körbanan på övergångsstället så måste taxiföraren som närmar sig övergångsstället hålla den uppsikt som krävs för att kunna uppmärksamma de gående och se till att köra i så låg hastighet att han hinner stanna om nödvändigt för att ge de gående företräde över körbanan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo