Vid avfart från motorväg används såklart blinkers för att visa att man ska av vägen, men ska den stängas av när man lagom kommit in i det nya körfältet eller när man svängt av från motorvägen så pass mycket att man tekniskt sett inte kan svänga ut på motorvägen igen? Jag antar att båda sätten är lagliga, men jag är nyfiken på om det ena sättet anses bättre än det andra av till exempel en körskolelärare.
Jag tycker man ska stänga av den när man kommit in i det nya körfältet, inte direkt men efter en stund, då bakomvarande trafik med säkerhet uppmärksammat det i alla fall. Alltså det är ganska olämpligt att använda blinkers för att svänga in på ett avfart på en motorväg, för att sen ångra sig och svänga ut på motorvägen igen. Det är viktigt att vara koncis i sitt körande, allt du gör kan påverka andra trafikanter.
Därmed om du blinkar och ska ut på en avfart och ångrar dig, tycker jag du ska svänga i vilket fall, och sen hitta en annan väg och komma tillbaka. Men självklart om du bedömer att säkert och inte utgör en fara för dig själv eller andra trafikanter, så får du väl ”ångra dig” och svänga tillbaka om du bedömer att du kan hinna.
Men körriktningsvisaren/blinkersen i vilket fall ska du inte ha för länge på när du väl svängt av från motorväg, i och med att bakomvarande trafik lär tro att du kanske kommer svänga höger vid nästa korsning/rondell eller liknande, och det kanske du inte planerat att göra. Vilket skapar bara förvirring och missledande från din sida.
Precis, det är inte förbjudet att blinka. Hellre för mycket än för lite. Den är till för att informera andra om hur du tänker agera.