Start > Körkortsforum > Köra ryckigt på uppkörningen

Köra ryckigt på uppkörningen

Markus 2011-07-08 13:59 ! Citera #
När jag gjorde min första uppkörning så körde jag lite ryckigt ( inget motorstopp ). Var ju helt ny bil en volvo v50 från 2010. och jag är inte van med nya bilar dom är ju lite annorlunda med koppling än halv gamla bilar. Hemma kör jag en volvo s40 t4 med sportkoppling och väldigt gasrespons, så blir lite skillnad.

Men när jag hade gjort uppkörningen så sa han inte något om att jag hade kört ryckigt. Så hur tänker dom med det?

Blev kuggad på andra saker
Markus 2011-07-08 14:00 ! Citera #
Alltså är det nolltolerans eller kan dom se förbi det till en viss måtta?
villhakorkort 2011-07-10 18:19 ! Citera #
Eftersom han inte sa något så är det uppenbart att det inte gör någonting, alla kör ryckigt när det är så stor skillnad (innan man vant sig), vissa
mer andra mindre, men vid någon punkt så rycker det till. Antingen i början om du inte är försiktig eller efter ett tag då körvanan sätter sig
och man kanske kopplar och gasar som man är van vid med sin egen/annans bil.
malina 2011-07-20 19:48 ! Citera #
Jag pratade med min trafiklärare om det här med att köra ryckigt idag och han sa att examinatorerna har överseende med det. Min kompis som klarade sin uppkörning på första försöket ”du kör väldigt onaturligt, men du har klarat det.” Ryckigheten är alltså något man kan jobba bort efter att man fått sitt körkort!
henrikjojo 2011-07-21 15:13 ! Citera #
Känner en som blev godkänd trotts 3 motorstopp vilket för mig känns väldigt mycket och det ger en känsla av att man inte riktigt kan hantera bilen så bra som man borde när man har ett körkort. Hur som helst verkar fokus ligga på att följa trafikregler och köra trafiksäkert. Å andra sidan ska man ju kunna det här med eco driving, och det lär väl knappast vara speciellt bränslesnålt att köra ryckigt och starta om upprepade gånger?
Raab221 2011-07-25 13:06 ! Citera #
Men det är somsagt en vanesak, att köra med en annan bil än vad man är van vid gör att man kanske blir lite osäker, och man vet inte riktigt när kopplingen tar osv, alltså blir det lättare att få motorstopp de första gångerna man kör med en annan bil än vadd man är van vid. =)
Shandi 2011-07-29 16:12 ! Citera #
Jo, misstänker att ”ryckighet” är mindre viktigt än att man kan trafikreglerna, att man kör välplanerat, eco-driving, etc.
Anna 2017-07-28 12:07 ! Citera #
Jag kuggade i Falun för att jag körde ”ryckigt”. Allt det övriga så som parkering, back runt hörn, vändning, cirkulation, växling, uppsikt etc gick felfritt. Inspektören sade att han mådde lite illa och inte kunde godkänna mig.
Gäst 2017-07-28 16:30 ! Citera #
Anna 2017-07-28
Jag kuggade i Falun för att jag körde ”ryckigt”. Allt det övriga så som parkering, back runt hörn, vändning, cirkulation, växling, uppsikt etc gick felfritt. Inspektören sade att han mådde lite illa och inte kunde godkänna mig.
Då gjorde han helt rätt...
En medpassagerare som åker med dig ska känna sig trygg och tycka att det är en bekväm resa.
Om du då får dom att må illa så är det inte bra...Därmed kuggad...
Piraten74 2017-07-29 04:11 ! Citera #
Anna 2017-07-28
Jag kuggade i Falun för att jag körde ”ryckigt”. Allt det övriga så som parkering, back runt hörn, vändning, cirkulation, växling, uppsikt etc gick felfritt. Inspektören sade att han mådde lite illa och inte kunde godkänna mig.
Hur kan växling fungera perfekt när du kör ryckigt ?
Ryckig körning beror ju på att när du växlar använder du inte kopplingen på rätt sätt..
Eller så väljer man för låg växel då blir det med ryckigt.
Alltså fungerar inte växlingen :)

Blev kuggad eftersom du kan bli en trafikfara om bilen dör under växling och miljöbiten så klart.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor