Start > Körkortsforum > När har polisen rätt att stopp…

När har polisen rätt att stoppa en?

Gäst 2009-09-26 08:58 ! Citera #
Tycker det är dumt att polisen kan stoppa o kontrollera tex en atraktor/epa om jag alltid färdats och färdas just nu i 30 km/h.. så om den nu råkar gå 44 eller något, men jag aldrig kör det.. Tycker det är dumt att de endå ska kunna kolla, trots att de aldrig sett mig köra det?!
Gäst 2009-09-27 18:26 ! Citera #
Flygande inspektion kan hända en när som helst, och endast en bilinspektör och polis kan stoppa dig.
Anonym. 2021-07-15 21:03 ! Citera #
Fel om att polis kan stoppa din med åkgräsklippare på din tomt. Han ska ha väldigt goda skäl till det.
Björn He 2021-07-15 23:49 ! Citera #
Polisen har väl i princip en absolut behörighet att när som helst stoppa ett fordon för någon form av trafikkontroll, dock inte utan poliskläder för en som dirigerar trafik måste ju visa tydligt med kläder, flaggor, etc. att den är en person som har behörighet att dirigera trafik.

När jag tittade på ett avsnitt av nån dokumentär om Södertäljepolisen så stoppade ett par trafikpoliser en bil som såg misstänkt ut, för en körkortskontroll, och då erkände killen som körde bilen direkt att han saknar körkort och visade sig också vara 17 år - och då inte tillräckligt gammal för att få köra bil - och konsekvenserna blev ju att han rapporterades till Transportstyrelsen för en utredning om att eventuellt dra in hans övningskörningstillstånd och stänga av honom från möjligheten att ta körkort när han fyller 18, som ju innebär att han kan tvingas ta körkort minst något eller några år senare och inte när han är 18 år. Så det gäller att tänka sig för innan man handlar på något sätt!

Även om inte killen körde trafikfarligt så gjorde han sig ju ändå skyldig till brott, för att köra bil utan körkort är ju som folk bör veta förbjudet och ett (relativt allvarligt) brott som kallas för ”olovlig körning”.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor