Start > Körkortsforum > När har polisen rätt att stopp…

När har polisen rätt att stoppa en?

Gäst 2009-03-24 14:01 ! Citera #
När har polisen rätt att stoppa en, måste man gjort nåt misstänkligt eller kan de bara stoppa en när som helst??
anonym 2009-03-25 14:21 ! Citera #
Gäst
när har polisen rätt att stoppa en, måste man gjort nåt misstänkligt eller kan de bara stoppa en när som helst??

Polisen kan stoppa dig när som helst.
kittykat 2009-04-11 14:48 ! Citera #
Polisen kan stoppa när som helst. Men oftast finns det en anledning till varför :D
discombobula 2009-05-04 15:50 ! Citera #
Har hört att de inte för följa efter dig om du slänger bort hjälmen och kör in på cykelväg. gäller dock bara mopeder :S
Gäst 2009-05-04 16:53 ! Citera #
Jag tror de har rätt att stoppa en när de vill, ofta ser man ju att de har poliskontroller längs med vägen t.ex.
Galifir 2009-05-25 19:25 ! Citera #
Nästan lite slamkrypare över deenna frågan).

Jag vet att det finns folk som klarat sig undan ett polisstopp med argumentet att det inte såg ut somen riktig polis, situationen får ju vara extrem men det kan finnas situationer där någon falskeligen utger sig för att vara polis och vill stoppa dig för tex rån eller något liknande. Jag menar jag skulle bli en aning förvånad om jag såg en polisuniform som vinkade av mig från vägen klockan 23 på kvällen utan att jag gjort något fel eller så, kag skulle förmodligen fortfarande stanna men skulle helt klart vara på min vakt.
Gäst 2009-06-13 15:23 ! Citera #
Som sagt, polisen får stoppa dig närsomhelst. Andra som har rätt att stoppa en är: väginspektörer, vakter, militärpoliser, parkeringsvakter, securitas och tulltjänstemän. Det framgår av kläderna om de hör till några av de innan nämnda. Men endast poliser, tulltjänstemän och väginspektörer har rätt att be om legitimation. Det finns kvinnor som har blivit utsatta för våldtäkt då de blivit stoppade av män som utgett sig för att vara militärpolis som har bett om legitimation. Så det gäller nog att tänka sig för i vissa situationer också.
Gäst 2009-06-14 20:33 ! Citera #
annika_91
Som sagt, polisen får stoppa dig närsomhelst. Andra som har rätt att stoppa en är: väginspektörer, vakter, militärpoliser, parkeringsvakter, securitas och tulltjänstemän. Det framgår av kläderna om de hör till några av de innan nämnda. Men endast poliser, tulltjänstemän och väginspektörer har rätt att be om legitimation. Det finns kvinnor som har blivit utsatta för våldtäkt då de blivit stoppade av män som utgett sig för att vara militärpolis som har bett om legitimation. Så det gäller nog att tänka sig för i vissa situationer också.

Jag ville bara rätta mig själv. I stället för väginspektör ska det stå bilinspektör. De som har rätt att stanna dig och kontrollera körkortet är polismän och bilinspektörer.
Gäst 2009-06-22 02:56 ! Citera #
Japp, polisen har alltid rätt att stoppa dig. Det ända du kan göra är att ta det lungt och ärligt och artigt svara på polisens frågor så finns det ingen anledning att vara orolig för du har väll inte gjort något mot lagen? ...då är det lungt :D
Buford T Justice 2009-08-26 19:37 ! Citera #
Polisen har rätt att stoppa dig när som helst för att kontrollera nykterhet samt att du har behörighet för det fordon du färdas i bland annat. Rent teoretiskt får polisen stoppa dig på en åkgräsklippare på din tomt eller skördetröska på en åker då du sitter i ett fordon som har en motor för att kontrollera din nykterhet. Detta kan du läsa om i polislagens 22§.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov