Start > Körkortsforum > NÄR SKA MAN GE TECKEN I EN CIR…

NÄR SKA MAN GE TECKEN I EN CIRKULATIONSPLATS

Gäst 2011-08-04 15:09 ! Citera #
Jag har också fått lära mig att om jag ska till höger i rondellen så kan jag börja blinka redan innan jag har kommit in i rondellen, så blir det inte lika mycket att hålla reda på sedan när du är inne i rondellen och ska ut sedan. Ska du rakt fram i rondellen blinkar du höger när du ska lämna rondellen. Ska du till vänster eller vända i rondellen blinkar du först vänster och sedan höger när du ska ut.

Med andra ord så måste du alltså alltid blinka höger när du ska ut ur rondellen för att visa övriga trafikanter dina avsikter, och alltid vänster om du passerar fler än två avfarter i rondellen. Glöm inte heller att ALLTID kolla döda vinkeln och övergångsställen samt cykelöverfarter innan du svänger för att lämna rondellen!
Gäst 2011-08-07 18:25 ! Citera #
lillnilla
När man ska man egentligen blinka i en cirkulationsplats. Min körskollärare säger att jag ska blinka både när jag ska in och ut. Pojkvän och pappa säger att det räcker med att blinka när man ska ut ur rondellen. Vad säger Era körskollärare?
baafow 2011-08-07 18:26 ! Citera #
lillnilla
När man ska man egentligen blinka i en cirkulationsplats. Min körskollärare säger att jag ska blinka både när jag ska in och ut. Pojkvän och pappa säger att det räcker med att blinka när man ska ut ur rondellen. Vad säger Era körskollärare?
baafow 2011-08-07 18:26 ! Citera #
lillnilla
RetarD 2011-08-08 19:34 ! Citera #
ash
du måste blinka i samtliga situationer. om du ska tex. vänster i rondellen, så ska du blinka vänster före du kör in och sedan kontrolera döda vinkeln och blincka till höger för att köra utt.

Detta är den kommentar som stämmer bäst in på vad jag lärt mig. Vet dock inte vad lagboken säger! :)
Gäst 2011-08-15 11:02 ! Citera #
Du behöver inte blinka in, men engligt lag måste du blinka ut. Men du får inte Icke Godkänt om du inte blinkar in :)

Hur man ska blinka och köra i cirkulationsplatser
Infart i cirkulationsplats
•Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.
Körning inne i cirkulationsplatsen
•Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.
•Följ vägmärken och vägmarkeringar.
•Använd blinkers när du byter körfält.
?Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
•Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.
Utfart ur cirkulationsplats
•Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
•Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen. Detta är ett måste enligt lagen.
Gäst 2011-08-15 12:01 ! Citera #
Beroende på vart du ska i den rondell, ska du rakt fram eller till höger ska du placera dig i höger körfält och enbart signalera när du ska ut ur rondellen. Däremot om du ska till vänster ska du placera dig i vänster körfält och signalera till vänster men när du passerat bilar innan din ”utfart” ska du ge tecken åt höger. Då vet de bakom dig att du ska ut och kan göra vidare utan att behöva riskera något.
yaya 2011-08-15 12:53 ! Citera #
När man ska ut så måste man blinka i god tid
Gäst 2011-08-17 23:16 ! Citera #
yaya
När man ska ut så måste man blinka i god tid

du måste lägga ett ”öga” på körfältet du passerar, innan du passerar den sen ska du signalera. Men byter du körfält gör du det som vanligt eller som du byter körfält på motorvägen dvs, backspegeln, sidospegeln dödavinkeln sen blinkers.

Komihåg att köra långsamt i rondellen och inte för fort eftersom det finns risk att du kan krocka vilket är förädiskt i sånna situationer.
Zofiacecilia 2011-08-25 18:50 ! Citera #
Det är bra att blinka när man ska in i en cirkulationsplats men är inte ett måste då det bara finns en färdriktning att åka,men när man ska ur den måste man blinka, dessutom måste man blinka när man byter körfällt inne i cirkulationsplatsen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor