NÄR SKA MAN GE TECKEN I EN CIRKULATIONSPLATS
När man ska man egentligen blinka i en cirkulationsplats. Min körskollärare säger att jag ska blinka både när jag ska in och ut. Pojkvän och pappa säger att det räcker med att blinka när man ska ut ur rondellen. Vad säger Era körskollärare?
Man blinkar ju bara när man ska ut ifrån cirkulationen.. Annars kan de andra bilisterna missförstå alla blinkningar.
Enligt lagen måste man blinka när man ska ut, så de andra bilarna vet att man inte ska fortsätta runt och kan agera därefter.
Men det rekommenderas ändå att man blinkar redan innan rondellen för att tidigt visa var man ska, det gör det lättare för andra bilister att planera sin körning och du riskerar inte att förvirra eftersom de andra självklart vet att du inte faktiskt ska åt vänster in i rondellen.
Så innan rondellen, blinka som det vore en korsning, i rondellen, blinka höger när du åker förbi avfarten innan den du ska ut i.
Det är troligen så alla körskolor lär ut, kan iaf bekräfta att min gör så.
Transportstyrelsen har en bra instruktionsfilm om detta (
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Informationsfilmer/Trafikregler/svensk.htm?epslanguage=sv)
Där visas att du inte behöver ”blinka in” i cirkulationsplats, eftersom du bara kan köra åt ett håll. Däremot blinkar du när du byter körfält eller skall lämna cirkulationsplatsen. Du skall inte blinka vänster för att visa att du ska fortsätta i rondellen (eftersom du bara skall blinka när du byter körfält eller skall lämna).
På min trafikskola så säger de att jag ska blinka innan cirkulationsplatsen också. Om jag ska svänga vänster så blinkar jag vänster och byter sedan till högerblinkers när jag ska svänga ut. Om jag ska rakt fram så blinkar man inte alls innan cirkulationsplatsen utan bara höger när man ska svänga ut eller så blinkar man höger innan och har kvar högerblinkers till man har sväng ut ur cirkulationsplatsen.
Men jag vet inte om detta är rätt sätt, men så har jag fått lära mig!
Min trafikskola + bok säger samma sak - det är lag på att blinka ut ur rondellen, men det finns ingen lag på att man måste blinka in i den. Dock rekommenderas det att blinka in också, för att göra dina avsikter så tydliga som möjligt för dina medtrafikanter.
Jag har fått lära mig på trafikskolan att man alltid ska blinka ut ur rondellen och blinka in om man ska svänga till vänster och höger.
Du måste blinka i samtliga situationer. om du ska tex. vänster i rondellen, så ska du blinka vänster före du kör in och sedan kontrolera döda vinkeln och blincka till höger för att köra utt.
Det är egentligen inte så komplicera. Ge tecken när du svänger ut från cirkeulationsplatsen. Tänk att det går endast att köra in åt ett hål. Däremot kan man köra ut åt olika håll därför måste man ge tecken då.
Senaste foruminläggen
Rubrik