Uppkörning i Farsta
Jag vill be alla köra upp i södertälje, Jag tog ca 20 körlektioner + privat. Men i farsta kugga dom mig 2 gånger, fast jag klara det direkt i södertälje. Dom i södertälje dom förstår att man kan göra ett fel i trafik när man kör upp för man är så nervös. Men personalen i Farsta är kallblodiga och sjukt dryga. Iallafall mot mig !
MVH ALEXANDER SUSANJ!
Har kört upp 4 gånger i Farsta, sista idag. Inte lyckats en enda gång och har av någon anledning bokat privat varje gång även fast jag fått klartecken av körskolan. Har kört bil i tre år, två på körskolan i Farsta, klarat teorin.
Första gången: Växlade ner till 1ans växel, kröp verkligen när jag närmade en skymd korsning för att kunna se ifall de kom någon bil. Då stannade kontrollanten bilen och tyckte att jag körde för snabbt. Kuggad.
Andra gången: Fickparkering. Ville att jag skulle fickparkera 500 meter innan vi kom tillbaka till startadressen. Backe och kurva, gled inte smooth in direkt utan korrigerade genom att köra fram och tillbaka för att rätta till bilen, som man gör när det är tight om plats. Körde felfritt innan och fick till parkeringen. Argument - ”Du skulle ha kommit in direkt”. Kuggad.
Tredje gången: Fickparkering. Gubben satt och skrek och pekade att jag körde för nära bilen, fast jag fickparkerat tusen gånger och hade gott om plats. Blev såklart distraherad av det. Kuggad. (Blev irriterad när provet var över och frågade hur det kom sig att de är hårdast i Sverige som godkänner 30% av de som kör när det finns mååånga ställen i Sverige som godkänner 70%. Tillade med att fråga ifall de har hög lokalhyra.).
Fjärde gången (idag): Hade körlektion precis innan och läraren tyckte att det vore konstigt om jag skulle komma tillbaka igen. På uppkörningen: Aldrig kört så bra någonsin och gjorde ingenting som går att anmärka nånting på, allting satt som smäck. Blev nästan lite förvånad själv, kände mig som superwoman typ. Argument: ”Du körde för lugnt”. Det enda. Snubben kunde inte ens förklara det. Kuggad.
Nu är jag förbannad så in i helvete. Farsan är förbannad så in i helvete. Kunde ha klarat det första gången, men NEJ. Provar nån annanstans nästa gång, nu är jag trött på det där. De har säkert en score board inne på kontoret med nya kuggrekord att slå för varje dag.
Fjärde gången (idag): Hade körlektion precis innan och läraren tyckte att det vore konstigt om jag skulle komma tillbaka igen. På uppkörningen: Aldrig kört så bra någonsin och gjorde ingenting som går att anmärka nånting på, allting satt som smäck. Blev nästan lite förvånad själv, kände mig som superwoman typ. Argument: ”Du körde för lugnt”. Det enda. Snubben kunde inte ens förklara det. Kuggad.
Var satt krysset/kryssen i protokollet?
Han sa bara en sak och det var att jag tog det för lugnt på landsväg, så:
1) Infart/Körning på landsväg, E&G*
Sen la han till 2 punkter som han inte alls tog upp utan kryssade bara i dem. Kryssade i alla fall också:
2) Sväng från landsväg - E&G*
3) Övrigt - E&G*
Klarade där utan problem, körde precis som på körskolan och där var det godkänt. Känns som att han bara kryssade för att kryssa nånting.
*E= Visa goda avsökningsrutiner samt identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer.
G= Anpassa körning, t. ex. hastighet och placering utifrån de omständigheter som råder samt samspela med andra trafikanter.
Han sa bara en sak och det var att jag tog det för lugnt på landsväg, så:
1) Infart/Körning på landsväg, E&G*
Sen la han till 2 punkter som han inte alls tog upp utan kryssade bara i dem. Kryssade i alla fall också:
2) Sväng från landsväg - E&G*
3) Övrigt - E&G*
Klarade där utan problem, körde precis som på körskolan och där var det godkänt. Känns som att han bara kryssade för att kryssa nånting.
*E= Visa goda avsökningsrutiner samt identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer.
G= Anpassa körning, t. ex. hastighet och placering utifrån de omständigheter som råder samt samspela med andra trafikanter.
Om det var vid infart på landsväg så är det viktigt att snabbt komma upp i fart för att samspela med trafiken. Hur var det med hastigheten vid körningen på landsvägen?
Sväng från landsväg antar jag är den klassiska vänstersväng på landsväg där det handlar om bedömning av bakomvarande och mötande trafik - hade du trafik bakom dig då?
Körde 65 på 70-väg. Bakomvarande hade fritt att köra om. Hade jag kört 90 på 90-väg hade folk legat bakom i alla fall eftersom de allra flesta kör i 100.
Vänstersväng, ja en sån var det på landsväg. Lade mig så nära mittlinjen jag kunde vid infarten för att sedan snabbt korsa vägen. En bil bakom, varnade och saktade ned i god tid så att bakomvarande kunde se mina intentioner.
Körde 65 på 70-väg. Bakomvarande hade fritt att köra om. Hade jag kört 90 på 90-väg hade folk legat bakom i alla fall eftersom de allra flesta kör i 100.
Vänstersväng, ja en sån var det på landsväg. Lade mig så nära mittlinjen jag kunde vid infarten för att sedan snabbt korsa vägen. En bil bakom, varnade och saktade ned i god tid så att bakomvarande kunde se mina intentioner.
Ja, 65 är ju inte 70 trots allt.
Blev bakomvarande hindrad på något sätt, när du skulle svänga vänster?
En fil i min riktning, klart han var tvungen att sakta ner lite när jag svängde. Annars, nej.
Tycker det är absurt och kommer inte att köra i Farsta något mer.
En fil i min riktning, klart han var tvungen att sakta ner lite när jag svängde. Annars, nej.
Tycker det är absurt och kommer inte att köra i Farsta något mer.
Det är just det som brukar kollas stenhårt. Ditt alternativ är då att släppa förbi bakomvarande innan du svänger vänster. Risken för påkörning bakifrån är det starkaste argumentet för att undvika att ha bakomvarande som måste anpassa sin framfart. Det har säkerligen trafikskolan förklarat också.
Körde där för 4h sen och fick körkortet. Väldigt trevlig var hon jag körde med
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget