Start > Körkortsforum > Stoppsträcka

Stoppsträcka

kimpetra 2011-05-22 17:53 ! Citera #
På det nationella provet i Matte B i år handlade det om att räkna ut stoppsträckan för olika hastigheter men jag har redan glömt formeln.
Någon som skulle kunna berätta den för mig?
LimeHurricane 2011-06-14 13:13 ! Citera #
Har för mig att stoppsträckan är ”proportionell mot kvadraten på hastigheten”, d.v.s. om stoppsträckan var 10m vid 40 km/h så är den 40m (4x så stor) vid den dubbla hastigheten 80 km/h. Alltså:
2x hastighet -> 4x stoppsträcka.

Gäller även bakvänt - om du minskar hastigheten med hälften så blir stoppsträckan bara en fjärdedel av den ursprungliga.
Gäst 2011-06-18 18:07 ! Citera #
Jag har en fråga angående detta! Går det att påverka stoppsträckan på något sätt? (dvs om man använder sig av exempelvis bättre/sämre bromsar/däck eller slirar). Det känns som om en formel är ”too good to be true”. :)
linnda 2011-06-19 15:37 ! Citera #
Hej ! Oj här kan man nog hjälpa till.

Vill bara säga att ni fått matematiken lite om bakfoten.
”i kvadrat” är inte att ta gånger fyra utan att höja upp i två.
3 i kvadrat är 3^2, dvs. 3*3= 9
Även om sträckan är proportionell så betyder det inte att den inte kan förändras.
Om du har en bil med vissa däck (tex.) så har du en ”grundstoppsträcka” för t.ex. färd i 10 km/h .
Sen när du åker fortare så förändras den stoppsträckan proportionellt mot hastigheten.
Om du senare förbättrar däckens kvalitet och fäste så förändras din ” grundstoppsträcka”. Dvs. du kommer kunna stanna snabbare i 10 km/h än tidigare. Sedan kommer den stoppsträckan förändras proportionellt när du förändrar hastigheten. och vara bättre än med det sämre däcken.

Hoppas ni förstår vad jag menar! Lite otydligt kanske:)
Gäst 2011-06-22 08:16 ! Citera #
åhh, gud vad bra att du frågade detta, för jag har också funderat på det!
MagnusFbg 2011-06-26 22:22 ! Citera #
linnda
Hej ! Oj här kan man nog hjälpa till.

Vill bara säga att ni fått matematiken lite om bakfoten.
”i kvadrat” är inte att ta gånger fyra utan att höja upp i två.
3 i kvadrat är 3^2, dvs. 3*3= 9
Även om sträckan är proportionell så betyder det inte att den inte kan förändras.
Om du har en bil med vissa däck (tex.) så har du en ”grundstoppsträcka” för t.ex. färd i 10 km/h .
Sen när du åker fortare så förändras den stoppsträckan proportionellt mot hastigheten.
Om du senare förbättrar däckens kvalitet och fäste så förändras din ” grundstoppsträcka”. Dvs. du kommer kunna stanna snabbare i 10 km/h än tidigare. Sedan kommer den stoppsträckan förändras proportionellt när du förändrar hastigheten. och vara bättre än med det sämre däcken.

Hoppas ni förstår vad jag menar! Lite otydligt kanske:)

Det stämmer fortfarande att om man fördubblar hastigheten (ex vis från 50 km/h till 2*50 km/h, dvs 100 km/h) kommer bromssträckan bli 4 ggr längre. 2 i kvadrat (2^2) är ju 4. Om man uppskattar bromssträckan i 50 km/h till 30 m blir således bromssträckan i 100 km/h 4*30 m =120 m.
Ignoreranamnet 2011-07-13 05:56 ! Citera #
Tänk på att stoppsträcka är inte bara den sträckan som man bromsar på, utan det innebär även reaktionsträckan.

Reaktionssträcka + Bromssträcka = stoppsträcka.

Hur man räknar ut stoppsträckan kan ni läsa mer om här, https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 11:02
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest