Start > Körkortsforum > Krav på körskolelektioner?

Krav på körskolelektioner?

lizerd 2011-08-14 10:25 ! Citera #
Krav, det är körskolan själva som bestämmer vad dom sätter som gräns för att du vara godkänd i deras ögon för att det ska finnas chans att du även klarar uppkörningen.
Så det är läraren som avgör om du är redo eller inte, och vill inte boka uppkörning för än du är redo.
Dock så känns det som att dom kan vara lite extra kinkiga då det är deras statistik som står på spel med.
däremot så kan du boka på egen hand utan problem.

Första körskolan som jag gick på var väldigt mycket åt det hållet (satta regler på hur undervisningen gick till).
Men har nu bytt till en annan skola och det var då man insåg vilken skillnad det kan vara på en körlärare, nu går vi efter vad jag känner och vill.
De e ändå det jag betalar för så :)
Gäst 2011-08-14 17:42 ! Citera #
lizerd
Krav, det är körskolan själva som bestämmer vad dom sätter som gräns för att du vara godkänd i deras ögon för att det ska finnas chans att du även klarar uppkörningen.
Så det är läraren som avgör om du är redo eller inte, och vill inte boka uppkörning för än du är redo.
Dock så känns det som att dom kan vara lite extra kinkiga då det är deras statistik som står på spel med.
däremot så kan du boka på egen hand utan problem.

Första körskolan som jag gick på var väldigt mycket åt det hållet (satta regler på hur undervisningen gick till).
Men har nu bytt till en annan skola och det var då man insåg vilken skillnad det kan vara på en körlärare, nu går vi efter vad jag känner och vill.
De e ändå det jag betalar för så :)


Ja, att skolorna är kinkiga med sin statistik det stämmer, för dom har krav på sig från myndigheter att ett visst antal procent ev deras elever blir godkända vid uppkörning. Körskolan blir tvungen att stänga om de inte når upp till det här procenttalet.
lizerd 2011-08-14 17:53 ! Citera #
De e synd på ett sätt och bra på ett annat.
Det beror helt på hur hårt körskolan drar på den gränsen.
Om dom är mycket hårdare för sitt eget bästa eller om det är för elevens bästa det kan man fråga sig
Gäst 2011-08-14 18:36 ! Citera #
lizerd
De e synd på ett sätt och bra på ett annat.
Det beror helt på hur hårt körskolan drar på den gränsen.
Om dom är mycket hårdare för sitt eget bästa eller om det är för elevens bästa det kan man fråga sig


Min körskola kör av den här anledningen inte upp alls med sina elever utan man får boka själv. Min körskollärare säger att han rättar utbildningen lite grann efter sina elevers önskemål. Jag berättade då att jag ville lära mig att kunna köra trafiksäkert i alla typer av miljöer eftersom jag bor i Stockholm. (Har kört jättemycket privat tidigare och kör nu på körskola för att finslipa detaljerna inför uppkörningen.) Eftersom jag blir tvungen att köra upp privat är det jag själv som bedömer när jag känner mig så pass redo att jag vill köra upp. Det hindrar dock inte min körskolärare från att ge synpunkter på hur han uppfattar min körning och vilka moment som behöver slipas till mer.

Min bilskollärare kommer med mycket feedback på min körningen och samarbetet fungerar mycket bra, av den anledningen har jag ingen anledning att byta körskola. Jag vet ju redan vad jag vill ha ut av körningen och han är väldigt avspänd och lugn vilket bidrar till att jag blir mindre nervös och vågar fatta egna beslut bakom ratten. Jag har tyvärr fått uppfattningen att en del privatister eller körskoleelever sätter ribban i höjd med att bli godkända på uppkörningen, i Stockholm får man som bekant numera köra upp i förorten, och där är det ibland mindre trafik och färre körfält i mindre korsningar. Till viss del kan man också själv påverka svårighetsgraden då man väljer tiden för uppkörning, alltså går det bra att välja en tidpunkt då man vet med sig att det är mindre trafik ute (ej rusningstid).
lizerd 2011-08-14 19:38 ! Citera #
Det är samma tillväga gångs sätt på den skola jag kör nu.
att man själv får boka, vilket gör att det är du själv som bestämmer när du känner dig redo eller har något datum som du vill spika.
Det känns bättre än att man ska behöva förlita sig på körskolans beslut och bokning.

Jag har plugg som börjar väldigt snart så jag hade redan satt datum för båda proverna redan långt innan :D
Gäst 2011-08-15 10:21 ! Citera #
Körskoleläraren har endel moment som man ska klara av, t.ex sväng på landsväg osv. Och om man inte klarar av det måste man öva mer och mer på det. Jag själv kan tycka att körskoleläraren lurade endel pengar av mig, han var själv inte så fokuserad på körningen utan ville mest prata om vad han gjort till helgen. Ett tips är att köra så mycket man bara kan hemma och sedan ta endel körlektioner och gör inte det misstaget som jag gjorde: Jag började köra på körskola direkt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor