Start > Körkortsforum > Krav på körskolelektioner?

Krav på körskolelektioner?

zecez 2011-05-14 09:29 ! Citera #
Jag har ibland hört att man måste ta ett visst antal lektioner med körskolan för att få genomgå både teoriprov och uppkörning, är detta verkligen sant?
Gäst 2011-05-27 13:38 ! Citera #
Det borde ju bara vara om du vill boka uppkörning och teoriprovet via körskolan. Annars kan man ju man ju göra allt det utan att ha gått på körskolan med. Kan tänka mig att de vill se på körskolan att du fixar alla delar vilket tar ett tag att gå igenom.
emraan 2011-05-27 14:16 ! Citera #
Och körskolan vill ha lite”pengar” så det beror på vilken trafikskolan man väljer

MHV/Emran
Gerdan 2011-06-11 19:24 ! Citera #
Ett tips är att berätta för din körskola att du vill ta ditt körkort på så få lektioner som möjligt. Det här innebär naturligtvis att du blir tvungen att köra en del hemma. Vissa trafikskolor verkar vara jobbiga när det gäller att korta ned antalet körlektioner - och det beror naturligtvis på att trafikskolan själv förlorar pengar. Men skulle inte trafikskolan följa dina önskemål så är det bara att byta trafikskola, alternativt boka delarna själv.
abbsan 2011-06-12 13:26 ! Citera #
Om man bokar uppkörningen via körskolan så vill de väl i regel att man har gått igenom alla olika moment i deras kursplan... Från deras sida så vill de självklart att du ska köra så mycket med dem som möjligt men har du kört jättemycket hemma och kommer in för att kolla av lite moment och det går bra så tror jag knappast att de vill att du kör grunderna med dem också.
Crim 2011-06-30 23:41 ! Citera #
Jag har för mig att det inte finns något krav vanligtvis för körlektioner, men kanske en är ganska bra eller rekommenderat så de kan säga till om det är något du måste lära dig eller så att de inte vet att du är jätte dålig och slösar bort dina pengar.
villhakorkort 2011-07-06 16:21 ! Citera #
Trafikskolan KAN ställa krav ifall du ska boka via deras skola, men det finns ingen lag som säger så.
Du kan boka själv, privat om du så vill utan att ens titta på trafikskolan.
Dari 2011-07-06 23:00 ! Citera #
Jag köper lektioner på trafikskolan... det kostar en del, men nån annan lösning har jag inte. Jag har ingen som kan vara min handledare i min stad.Flyttade hit för ett år sen och insåg direkt att det bara inte går utan bil. :lol:
Har inte hört talas om såna krav men det är många som tipsar att köpa ett antal lektioner för att får veta om man bör lära om några moment eller inte.
Det är sant att trafikskolorna har plan som man bör klara innan man gör prov. Men om du redan kört bil då är det självklart att du behöver mindre lektioner än en grön nybörjare. Berätta för din trafiklärare vad du redan kan och vad som du vill lära dig. De hjälper säkert!
Min lärare på trafikskolan sa att jag bör vara beredd att köpa ungefär 35 lektioner och rekommenderade att hitta nån att övningsköra med för att slippa betala så mycket pengar...
Gäst 2011-07-10 14:20 ! Citera #
Som de övriga säger så kan göra det via skolan eller till och med privat. Som privatist känner du själv när du är redo för att göra förarprovet. Skolan däremot ställer vissa krav på dig innan de låter dig göra trafikverkets förarprov. Ibland kan det vara så att dem skriver upp dig för prov, men sedan efter någon dag eller vecka så kan de tycka att du inte är redo och skjuter istället upp dina prov datum. Så valet är ju egentligen ditt, det är inte ett måste att ta körskolelektioner, men det kan vara bra! :)
TildaSkoog 2011-08-10 19:45 ! Citera #
På min gamla körskola så kändes det verkligen att dom bara ville tjäna pengar. Till slut fick jag en klump i magen bara av att gå dit, så jag bytte! Tycker nästan att körskola borde vara en statlig grej, bara för att få bort alla försök att sko sig på fattiga ungdomar!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov