Start > Körkortsforum > Lämna bilen om det är lång kö?

Lämna bilen om det är lång kö?

tyra 2010-08-28 14:56 ! Citera #
Förlåt men är inte det en lite dum fråga?
självklart kan man ju inte lämna bilen mitt på gatan?
det skulle ju vara som att parkera mitt i vägen för att gå plocka svamp i skogen eller ngt?
Björn He 2024-03-02 06:40 ! Citera #
Vem har sagt att man har rätt att lämna bilen i köbildning? Det var nåt av det urfånigaste jag har hört. Är det köbildning så får man lov att köra sakta, det finns inte mycket att göra…
Gäst 2024-03-02 17:45 ! Citera #
Björn He 2024-03-02
Vem har sagt att man har rätt att lämna bilen i köbildning? Det var nåt av det urfånigaste jag har hört. Är det köbildning så får man lov att köra sakta, det finns inte mycket att göra…
Säg till dom som satt fast på e22 och evakuerades av militär att man inte får lämna bilen...
Björn He 2024-03-03 14:21 ! Citera #
Om det är brandfara eller annat nödläge i en vägtunnel så får man vad jag vet lämna bilen, i en sån situation är man ju tvungen att lämna bilen för att utrymma tunneln genom den anvisade nödutgången. Man måste i en sån situation tänka på att rädda sig själv och inte fordonet. Jag undrar för övrigt hur många bilister som råkat ut för en sån incident som skedde med en buss i Göteborg för tre år sen tror jag, att få motorstopp i en järnvägskorsning utan möjlighet att starta motorn och köra ifrån järnvägsspåret så fort som möjligt. Bussen som hade stannat i järnvägskorsningen i Göteborg fick tydligen motorstopp av konstig orsak och gick inte att starta igen, och bussföraren var då tvungen att lämna bussen för att rädda sig själv och låta bussen vara stående på järnvägsspåret ända tills ett tåg som närmade sig kraschade in i bussen.
Det var en jävla tur att bussen var tom, för hade den varit full med passagerare så hade säkert en stor del av passagerarna blivit påkörda och mosade av tåget som körde på bussen. När man byggde järnvägar i Sverige så förutsåg man tydligen inte vilka olycksrisker plankorsningar mellan vägar och järnvägar kunde medföra...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov