Start > Körkortsforum > Lämna bilen om det är lång kö?

Lämna bilen om det är lång kö?

Marianne L 2009-03-12 10:19 ! Citera #
Vad säger lagen om att lämna bilen på vägen om det är lång kö och totalstopp i trafiken?
ronny 2009-03-13 13:01 ! Citera #
Vet inte vad lagen säger, men min instinkt säger att det är fel att lämna bilen mitt i vägen. din bil kommer ju att orsaka en ny kö då trafiken kommer igång.

en annan sak blir det förstås om polisen ber alla att lämna bilarna.
Pompadour 2009-03-29 21:57 ! Citera #
Borde ju vara likvärdigt med att parkera bilen mitt i körfältet i vanliga fall, vilket nog inte är den bästa idén. (:
Gäst 2009-11-10 14:41 ! Citera #
Vet inte heller vad lagen säger, men om tex ett utryckningsfordon plötsligt behöver komma förbi (ofta blir det ju kö vid olyckor) måste du kunna flytta bilen snabbt. Jag skulle därför säga att det är säkrast och bäst att stanna kvar i bilen.
allleeex 2010-07-09 11:44 ! Citera #
Tror inte heller att det är världens bästa ide, även om det skulle vara lagligt. Troligtvis rör sig kön iallafall en bit framåt och du stannar upp trafiken vilket inte är så bra. :)
Gäst 2010-07-15 18:04 ! Citera #
Du skall aldrig lämna bilen om det är stopp. Det är bara att gilla läget, du kan vara säker på att det till slut kommer att börja rulla igen!!
TerzanW 2010-07-31 19:28 ! Citera #
NEJ - det kan man ju inte!? Kan man det?

Tänk dig att nu att det är fler än bara du som har tröttnat och går därifrån. Då kanske det är någon stackare som inte har något val och måste sitta kvar i kön som blir innelåst av andra bilar. OCH när nu kön har lättat kanske det är ett stort antal som inte är i sina bilar och återigen blockar trafiken. Tror inte jag skulle ha lämnat min bil, hade sysselsatt mig själv till dess att det lättat. Men då kanske just du gör att jag inte kommer fram.
eloje 2010-08-04 15:47 ! Citera #
Skulle bli sjukt mycket kaos om alla lämnade bilarna så fort det blev kö. Tack och lov har vi poliser, lagar & regler så detta inte händer.
maja 2010-08-21 19:46 ! Citera #
Jag skulle också tro att man inte borde gå ur bilen, men jag vet inte. Man får väl andvända sitt sunda förnuft...
Gäst 2010-08-25 17:19 ! Citera #
Det borde ju inte vara så att man kan lämna bilen när som helst bara för att det är en kö.

Vi vet ju var man inte får parkera (t.ex. motorväg, huvudled oftast o.s.v.) så jag tror det är så att man tyvärr inte får lämna bilen även om det vore kö på dessa vägar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo