Jag har övningskört över 65 lektioner med olika skolor plus privat och förstår mig INTE LÄNGRE på miljökörning. Först säger man att man ska köra på så höga växlar som möjligt och då har jag valt att memorera i villken hastighet jag kan sätta dit 4:an och 5:an vid körning med respektive bil. Det har fungerat med DESSA bilar men inte vid uppkörning med annan bil och det var då jag misstänkte att jag måste ha lärt mig fel. Nu får jag reda på att jag ska utgå ifrån varvantalet. Men på den ena bilen får jag gasa från ca. 20 km/h till 50 km/h på tvåan trots att den kommer över 4000 i varv (enligt läraren) men på en annan bil låter det förskräckligt när jag gasar så länge och varvantalet stiger dubbelt så snabbt så vid 2900 känns det lämpligt att växla och då gör jag det. Sedan hör jag att en högre växel inte per automatik innebär att man kör miljövänligt och sparsamt; ibland ska man ha en 2:a och inte en 3:a på en 30 väg även om den är platt dvs. inte backig, för har man en 3:a där när varvantalet är under 2000 så drar bilen mer bensin. Det sist nämnda förstår jag. Men hela miljökörningskonceptet verkar svaja för mig och jag vet inte längre när jag ska köra på olika växlar. Min privata handledare säger att jag främst ska fokusera på varvantalet och på att höra hur motorn jobbar när jag sätter mig i en ny bil. Finns det någon som kan dyliggöra det för mig när jag ska använda mig av respektive växlar.
1:an ska jag inte ha längre än två billängder men hur är det med de andra växlarna?
Det måste väl vara skillnad mellan miljökörning i dieselbil och bensinbil? Vad är i så fall skillnaden?