Start > Körkortsforum > NÄR växlar man/ecodriving m.m.

NÄR växlar man/ecodriving m.m.

Ellinor 2011-04-20 18:37 ! Citera #
Jag har övningskört över 65 lektioner med olika skolor plus privat och förstår mig INTE LÄNGRE på miljökörning. Först säger man att man ska köra på så höga växlar som möjligt och då har jag valt att memorera i villken hastighet jag kan sätta dit 4:an och 5:an vid körning med respektive bil. Det har fungerat med DESSA bilar men inte vid uppkörning med annan bil och det var då jag misstänkte att jag måste ha lärt mig fel. Nu får jag reda på att jag ska utgå ifrån varvantalet. Men på den ena bilen får jag gasa från ca. 20 km/h till 50 km/h på tvåan trots att den kommer över 4000 i varv (enligt läraren) men på en annan bil låter det förskräckligt när jag gasar så länge och varvantalet stiger dubbelt så snabbt så vid 2900 känns det lämpligt att växla och då gör jag det. Sedan hör jag att en högre växel inte per automatik innebär att man kör miljövänligt och sparsamt; ibland ska man ha en 2:a och inte en 3:a på en 30 väg även om den är platt dvs. inte backig, för har man en 3:a där när varvantalet är under 2000 så drar bilen mer bensin. Det sist nämnda förstår jag. Men hela miljökörningskonceptet verkar svaja för mig och jag vet inte längre när jag ska köra på olika växlar. Min privata handledare säger att jag främst ska fokusera på varvantalet och på att höra hur motorn jobbar när jag sätter mig i en ny bil. Finns det någon som kan dyliggöra det för mig när jag ska använda mig av respektive växlar.

1:an ska jag inte ha längre än två billängder men hur är det med de andra växlarna?
Det måste väl vara skillnad mellan miljökörning i dieselbil och bensinbil? Vad är i så fall skillnaden?
Gäst 2011-04-21 10:17 ! Citera #
Oj, detta var en bra fråga!

Jag har lärt mig att lyssna till bilden för att höra när man kan växla upp eller ner, men att som regel växla upp till de högre växlarna så snabbt som möjligt. Jag tror att det kan vara svårt att generalisera så hårt att man kan säga att du alltid ska växla upp till 3 när du kommer upp i 40 t.ex.

Jag förstår att du vill ha tydliga regler för vad som gäller. Dock tror jag att du måste känna efter hur bilen du kör beter sig, för att veta när du ska växla. Lite som att dragläget är olika på olika bilar, så kan olika bilar klara olika mycket på samma växel.
Gäst 2011-04-23 11:18 ! Citera #
Som Karian förklarar är det säkrast att lyssna till motorljudet och ”lära känna” bilen för att hitta när en viss växel passar bäst.

Själv har jag lärt mig att man ska ”accelerera på låg växel och sedan köra på hög växel”. Dock ska helst man inte överstiga 3000 varv (Nog olika från bil till bil) eftersom katalysatorn börjar fungera dåligt då -> sämre för miljön.

T.ex. kan jag starta på 1:an, köra upp till 25-30 med 2:an och sedan upp till 50-60 med 3:an för att där växla till 5:an. Beroende på vilken bil jag kör får jag ibland lägga i 4:an vid 50, men oftast funkar 5:an bra. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo