Start > Körkortsforum > Hur räknar jag ut?

Hur räknar jag ut?

mykis 2011-03-28 12:14 ! Citera #
Hur räknar jag ut, bromsträckan, reaktionssträckan och hur många meter per sekund jag kör?:)
Gäst 2011-03-30 23:53 ! Citera #
Bromssträcka kan du inte räkna ut bara så där, beror på hastighet och vägunderlag mm. Du kan ju köra en bil i 30 km/h och bromsa och se hur lång din bromssträcka är. Sedan kan du på ett ungefär räkna ut hur lång bromssträckan skulle vara i 60 km/h. Fördubblar du hastigheten fyrdubblas bromssträckan (bromssträcka 60 km/h = bromssträcka 30 km/h * 4). Men man kan inte säga att 30 km/h ger en bromssträcka på 10 m för det beror ju på så många olika faktorer.

Hur många meter per sekund du kör räknas ut på följande sätt: 70 km/h blir 70/3,6=19,4444 m/s eller enklare: ta bort nollan och multiplicera med 3; 7*3=21 m vilket är ungefär samma. Reaktionssträckan räknas ut på samma sätt eftersom man antar att det tar en sekund att reagera, så reaktionssträckan är 21 m.
Gäst 2011-03-31 07:18 ! Citera #
Hade inte helt rätt, här kommer en bättre förklaring: https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor