Start > Körkortsforum > Avslappningstips för uppkörnin…

Avslappningstips för uppkörning

MBD 2011-06-03 12:07 ! Citera #
Jag var väldigt nervös på min nästsenaste körlektion, då det var meningen att jag skulle köra helt perfekt. Känner stor press att boka uppkörning snart, och är jättestressad inför att det kan dröja innan jag får körkortet. Gjorde flera missar pga nervositeten. Gången efter hade jag bestämt mig för att strunta i vad alla andra förväntar sig, och försökte tänka att det inte är nån katastrof om jag inte får kortet inom en månad. ”Vad är det värsta som kan hända”-filosofin, liksom. Slappnade av betydligt och körde jättebra.

Jättetrist om man kuggar, men världen går inte under. Tänk så, så kanske nervositeten släpper. Det tänker åtminstone jag prova.
Hannux 2011-06-08 19:25 ! Citera #
Det bästa sättat att försöka varva ner är att inte bry sig ett dugg om vad du äter eller hur mycket du sover osv. Går du runt och tänker på för mycket saker som ska göra dig mindra uppspelt så kommer du 1 tänka mindre på själva uppkörningen vilket ofta leder till misstag. 2 Om du tex äter något som ska lugna dig och inte får resultat på en gång så kommer du bli 10 ggr mer uppspelt än vad du var innan.

Gör så här istället, skaka lite på benen och armarna innan du sätter dig, skaka hand med den du ska köra upp för och säg till honom/henne att du aldrig varit så nervös i hela ditt liv, han/hon kommer förstå dig då han/hon antagligen varit i samma situation.
När du sedan sätter dig i bilen så tänker du på hur fruktansvärt skönt sätet är eller hur vackert väder det är, då tappar du fokus på hela nervositeten och kommer säkerligen bli mindre nervös.

lycka till!
blir alltid nervös 2017-03-28 10:37 ! Citera #
Hej! jag kör grymt när jag är övningskör men inför uppkörningen tappar jag allt och får blackout och det ena misstaget leder till det andra och jag blir panikslagen och stirrig och bara kör :cry:
jag ska testa dessa avslappningsmetoder och övningsköra mer.....!
Gäst 2017-03-28 12:55 ! Citera #
blir alltid nervös 2017-03-28
Hej! jag kör grymt när jag är övningskör men inför uppkörningen tappar jag allt och får blackout och det ena misstaget leder till det andra och jag blir panikslagen och stirrig och bara kör :cry:
jag ska testa dessa avslappningsmetoder och övningsköra mer.....!
Det kanske är det du mest av allt behöver göra...Köra mera...
Lite nervös är alla som ska ha sin uppkörning, men att få en blackout när man sitter och kör bil är verkligen inte tryggt, säkert eller speciellt bra om man vill klara sin uppkörning.. Så det låter som du behöver mer van bakom ratten så att du kan känna dig trygg med din bilkörning..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov