Start > Körkortsforum > Avslappningstips för uppkörnin…

Avslappningstips för uppkörning

Emil 2011-03-27 19:47 ! Citera #
Någon som har något bra tips, för att slappna av inför uppkörning?
Vid ett av tillfällena då jag kört upp, trodde inte kontrollanten att det var jag på mitt legg och blev sjukt nervös för det att jag inte kunde köra något bra efter. Har då pratat med några som tycker att jag ska försöka lugna ner mig inför uppkörningen som är lättare sagt än gjort.

Hittills tips om att dricka svart té eller att få massage innan.
Några fler tips?
mykis 2011-03-28 18:57 ! Citera #
Andas! Andas in 6 sekunder håll andan 4 och andas ut i 2 sekunder, detta kommer förhoppningsvis att lugna ner dig en aning. Annars så är ett tips att köra mycket i området där du ska köra upp så du lär dig vägar,hastigheter etc. Hoppas de känns bättre nu:)
thebean 2011-03-29 19:51 ! Citera #
Dem som kontrollerar är bara människor och dem vet att du är nervös. Du kan gå in på toan och hoppa omkring som en tok för att göra av med överskotts energi som nervositet egentligen är, ett överskott av energi som gör att vi inte beter oss som vanligt. Inom teater och scenframträdanden över huvudtaget gör man så. Gick på en föreläsning om det förut, då han liknade oss med en skakad coca-cola flaska och när man då skulle föreläs inför klassen öppnade vi bara korken klart att det bara sprutade överallt och inte gick nå vidare. Om man då gick undan innan och lättade på trycket av energi som bildats så gick det mycket bättre, alltså om du öppnar korken långsamt sprutar inte cola överallt.
Hoppas du förstod något:P vet att de låter lite flummigt. fråga gärna om det är några frågetecken.
DanielBergström 2011-04-04 18:47 ! Citera #
Det är vanligt att bli nervös under en uppkörning, fast tänk på att det är som en vanlig körlektion. Själv så har jag en uppkörning snart och jag ska absolut inte tänka på något annat än instruktörens anvisningar samt att försöka vara avslappnad. :)
Gäst 2011-04-09 15:31 ! Citera #
För mig är det viktigt i alla nervösa sammanhang att ha sovit länge och ordentligt innan, har en riktigt avslappnad och långsam frukost med tidning, tv och allting. Duschar och fixar sig i lugn och ro. Alltså att ta det väldigt slappt samma dag (med kanske en joggingtur om man känner för det) och absolut inte stressa! Sedan mot slutet tänka igenom allt och läsa, och när väl stunden är inne så är det faktiskt bra att skaka av sig lite av stressen/nervositeten. Tänk på att ha bekväma kläder så att du inte blir mer ”fast” av dem och att du är kroppsligt nöjd (=inte hungrig, fryser mm). Lycka till!
frokenf 2011-05-01 16:06 ! Citera #
Lugnande tips:

Drick inte svart te, det kan göra dig bara mer pigg! Fast det är ju från person till person.

Inga snabba kolhydrater, gör dig bara ”trippig”

Far ut och jogga, ta verkligen UT dig ett träningspass kvällen innan eller på morgonen. Du sova bättre/ha mycekt mer energi under dagen!

Fram till provet: Tänk inte på det! Uppehåll dig med annat. Prata inte om det. Gör något kul, lyssna på musik, läs en bok eller tidning. Sitt bara inte och älta och hetsa upp dig.


Några tips som brukar funka för mig iallafall!
Badboll 2011-05-12 18:26 ! Citera #
Usch, jag är jättenervös inför uppkörningen! Jag blir jättelätt stirrig när jag är osäker. När jag och pappa bara kör ner till samhället blir jag helt till mig. Att köra i STAN på UPPKÖRNINGEN är given katastrof för mig.
Erik1993 2011-05-13 16:38 ! Citera #
Det jag gjorde var att tänka ”det gör inte så mycket om jag inte klarar det”. Testade alla möjliga metoder, men bara det som fungerade bra. En annan sak som kan fungera är att innan uppkörningen inte jaga upp sig genom att inte tänka på uppkörningen och inte berätta för någon vän eller liknande så att de tjatar om din uppkörning och ditt körkort.
Gäst 2011-05-24 13:49 ! Citera #
Det finns många bra tips ovan. Prova också att googla lite - är helt säker på att det finns massor av bra tips på hur man klarar av testnerver.

Tänk också på att instruktören inte är där för att sätta dit dig. De är där för att kontrollera att du har nog med kunskap att börja ”övningsköra på egen hand” som jag ser det.
Bara för att man har fått lappen så är man inte färdig förare, men när du har fått ditt körkort kan du åtminstone tillräckligt mycket för att förhoppningsvis inte agera oansvarigt i trafiken.
bajen12 2011-05-27 23:51 ! Citera #
Andas och slappna av så mycket som du kan :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest