Start > Körkortsforum > Är det rätt?

Är det rätt?

kimpetra 2011-05-22 18:01 ! Citera #
Själv föredrar jag ettan, men sedan gör du ju som du vill när allt är klart.
Gäst 2011-05-23 21:45 ! Citera #
Det bästa är att man försöker undvika att stanna vid ett trafikljus Dvs. Planera sin körning så att man undviker
onödiga stopp.
Men om du stannar så är det riktiga att stå med Växel i för att:
Det är lätt att man glömmer av när det bli grönt att man ej har växel i och därmed får lätt panik när motorvarven rusar
och inget händer , och sen slänger i växeln och stressar iväg och får ett sk. Motorstopp som reduceras med att det blir
arga trafikanter bakom vilket gör dig ännu mer nervös och får ett till.

Men det beror givetvis på vilken bil du kör, nu framtas bilar med (Stop and Go) Funktion vilket gör att när du
lägger ur växeln och höjer kopplingen stängs bränsleförbrukningen av för att minska på avgasutsläppen och göra det
hela mer miljövänligt.

Har du inte den funktionen på bilen så spelar det absolut ingen roll om du har Ettan i eller ej...

Så det din lärare vill är att de jag skrev först inte ska hända på din uppkörning =)
bajen12 2011-05-29 18:07 ! Citera #
Jag har alltid ettan i vid t ex trafikljus och jag klarade uppkörningen bra :)
Undrande 2013-06-05 00:09 ! Citera #
Nu har jag läst en hel del om bränsle och det
ena och den andra.
. Men jag har en fråga till alla..
ni står stilla i en kö, rött ljus, bilar framför
och bilar som närmar sig bakifrån ni gör
som föreslås lägg i ettan, fot på bromsen
Och fot på kopplingen, Och väntar på att det ska bli grönt.
Plötsligt smäller det till bakifrån. Vad tror ni händer med knäna?
jag hade hellre haft i handbromsen .. Kommentarer??
sarahyeahh 2013-06-19 23:31 ! Citera #
Undrande
Nu har jag läst en hel del om bränsle och det
ena och den andra.
. Men jag har en fråga till alla..
ni står stilla i en kö, rött ljus, bilar framför
och bilar som närmar sig bakifrån ni gör
som föreslås lägg i ettan, fot på bromsen
Och fot på kopplingen, Och väntar på att det ska bli grönt.
Plötsligt smäller det till bakifrån. Vad tror ni händer med knäna?
jag hade hellre haft i handbromsen .. Kommentarer??


Det låter inte så kul nej. Jag vet inte vart du kör men kör man i stadstrafik är det idiotiskt att lägga i handbromsen och frikoppla i varje korsning :P
Jossan-88 2013-06-20 11:19 ! Citera #
Kommer man till ett rödljus så ska man ha ettans växel i, jag hade en körning med min trafiklärare för någon vecka sedan. Och då visade han skillnaden om man skulle lägga i friläge, och i friläge så drar faktiskt bilen lite mer bränsle än vad den gjorde när man hade ettans växel i. Fråga mig dock inte hur det gick till, men jag fick se själv på bränslemonitorn som han har i bilen att den faktiskt drar mer bränsle om man frikopplar.
driv3r 2013-06-20 13:58 ! Citera #
Nja det beror också på vilken bil man har, jag har kört en VW med Bluemotion flera gånger och när jag kommer fram till trafiksignal så sätter jag växeln i friläge och håller kvar bromsen då stängs bilen av, och när jag ska iväg lägger jag bara ettan och bilen startar så kan man köra iväg. Med ”vanliga” bilar brukar jag annars bara lägga i ettan och frikoppla. Känns inte som att det finns någon anledning till att lägga växeln i neutral då :)
Jossan-88 2013-06-20 15:03 ! Citera #
Driv3r:
Det kan jag hålla med om vilken sorts bil man kör, vi kör med Ford Focus diesel bilar på vår trafikskola, och vi jämförde vid 2 olika rödljus vilket som drar mest bara för att jag undrade vilket som var det bästa alternativet. Vid det första så la jag i neutral växel, släppte upp kopplingen och höll bara foten på bromsen och då stod det att bilen drog 0.1 mer bränsle än vad den gjorde när jag hade ettans växel i samt tryckte ner kopplingen och bromsen. Tycker det är skit skumt och fattar som sagt inte HUR den kan göra det :D
Micke 2019-07-01 22:46 ! Citera #
Vi trafiklärare har i alla år lärt att man ska stå beredd med växeln i och när man anar att det snar slår om till grönt förbereder sig med grundgas och hitta dragläget. Särskilt i början innan man blir mer van. Motiveringen till detta är om där kommer utryckningsfordon så ska man kunna flytta sig snabbt. Problemet är bara det att i dagsläget när start och stopp funktionen kommit så är det perfekt för miljön att lägga växeln i friläge och släppa kopplingen så att motorn stängs av. Man kan dock kombinera dessa två genom att göra det sistnämnda först och sen det förstnämnda.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo