Start > Körkortsforum > Är det rätt?

Är det rätt?

Oryps 2011-03-17 17:29 ! Citera #
Jag har fått lära mig lite nya saker på senaste tiden av min lärare men inte riktigt hunnit förstå innebörden till 100% under lektionerna.

Först är det så att jag fick lära mig den senaste lektionen att man skall ligga på ettan när man väntar på att åka iväg någonstans t.ex. vid trafikljus. Innan har jag helt enkelt kopplat ur växeln helt vid trafikljusen och stannat så med broms. Så jag blev lite förvånad med att höra ifrån min körlärare att jag hellre skulle ha i ettan och vänta eftersom det drar minde på bränslet, och att det kräver mer bränsle om jag har frikopplat. Jag undrar nu om detta är rätt eller om min lärare bara råkade säga fel? Jag vet att det drar bränsle när man trycker ned kopplingen däremot men jag har för mig att det ska vara OK att koppla ur växeln innan man kör istället. Annars får jag ju ha kopplingen itryckt tills jag kan åka. Det mest logiska för mig skulle vara att använda handbromsen vid sådana tillfällen och vara beredd med dragläget så bör det inte vara några problem. Så min fråga är alltså vad är egentligen den bästa metoden?

Sedan har jag något minne av att min lärare uppmanat mig att låta bli att växla på vägar med hög fart när flera andra trafikanter är närvarande, men jag minns inte riktigt anledningen till det, är det för att inte störa eller överraska när farten ändras?

Hoppas jag fattar bättre när jag får diskutera lite om detta här! =)
Johan_08 2011-03-18 08:31 ! Citera #
Ja du ska lägga i ettans växel när du väntar.
Om det drar mer bränsle i friläge än när du har ettan i o koppling nere? Näe. Men han menar väll att man sparar tid och genom det sparar man bränsle.
Men ja, tryck ner koppling och broms o lägg i ettan för att vänta på att det ska bli grönt etc - Blir omständigt med att lägga i handbroms eller friläge.
Gäst 2011-03-19 16:59 ! Citera #
Min pappa som har kört i slumområden i Afrika (där random folk kan komma med en pistol och sno din bil i en kö vid en korsning, trots att de inte förstår hur man växlar!) har gjort det till en vana att alltid koppla ur när man står still i korsningar och liknande.

Själv har jag dock alltid ettan i. :) Känns som om det är lättast.
Matilda55 2011-03-23 19:32 ! Citera #
Jag har alltid lagt mig på ettans växel jag med, men det verkar vara lite olika från person till person. Körskolan rekommenderade i vilket fall den metod som jag kör - och jag överlåter nog frågan ”varför” till någon som verkligen har koll på bilar.
Gäst 2011-03-24 15:56 ! Citera #
Du ska absolut ha ettans växel i när du står stilla vid ett rödljus. Växla till 1:an när du står helt stilla, håll ner kopplingen och eventuellt bromsen. Vet inte ens om man klarar uppkörningen om man ej har någon växel i i ett rödljus.

Fråga din lärare igen och diskutera med din förälder så kommer ni säkert fram till ett bra svar.
mykis 2011-03-28 12:30 ! Citera #
Min körskolelärare sa att det kvittar men vid längre stopp kan man lägga i friläge om man vill:)
Gäst 2011-04-02 02:34 ! Citera #
Jag har alltid i friläge i med kopplingen uppsläppt när jag står vid rödljus. Detta pga. av att det sliter mer på koppling om man har den nedtrampad hela tiden och för att det är skönare att slippa hålla ner pedalen hela tiden. Hade uppkörning i tisdags och hade växeln i friläge och kopplingen uppsläppt vid varje rödljus och fick ingen anmärkning alls.
Vet inte vad körskolorna säger eftersom jag bara kört privat men du får absolut ingen anmärkning för att du har växeln i friläge vid rödljus!
Gäst 2011-04-11 23:13 ! Citera #
Jag gör bara som min trafiklärare säger, efter uppkörning, kör jag som jag vill!
Ellinor 2011-04-20 19:25 ! Citera #
Nja... bara man inte frikopplar och glömmer bromsen när man står i en pytteliten uppförsbacke.
Ellinor 2011-04-20 19:33 ! Citera #
Ur du ska göra beror kanske också på var du kör och vilka trafiksituationer du hamnar i? Ska du svänga vänster i en korsning och väntar på en grön pil har mötande trafik rött ljus och då har du mer tid på dig än när mötande trafik också har grönt. I sistnämnda situation, i alla fall när jag kör i Stockholm, står jag på dragläge så att jag kan sticka iväg innan jag får orange ljus.
En trafiklugn morgon och vid trafikljus med sensorn måste du också ta dig förbi övergångsstället och ställa dig vid refugen när du får grönt och väntar på mötande trafik. Annars riskerar du att stå kvar före övergångsstället ganska länge fram tills en annan bil kommer bakom dig eller i filen bredvid. I sådana korsningar har jag alltid ettans växel när jag står vid röd ljus. Ni har rätt; det kan vara lite jobbigt att ha kopplingen intryckt men jag övar på att inte ha den för länge i onödan vid andra moment exempelvis i en sväng (!)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo