Körkortonline > Körkortsforum > Utfartsregeln
Utfartsregeln
Det finns väldigt många gator med cykelbanor och gångbanor kort innan korsningen utan skylt. Innebär det då att eftersom man korsat en cykelbana/ gåbana kort innan korsningen att utfartsregeln gäller? Eller är det högerregeln?
Jay 2017-07-24
Det finns väldigt många gator med cykelbanor och gångbanor kort innan korsningen utan skylt. Innebär det då att eftersom man korsat en cykelbana/ gåbana kort innan korsningen att utfartsregeln gäller? Eller är det högerregeln?
Men om du menar att du kör ut från en fastighet där du måste korsa en cykelbana så är det utfartsregeln som gäller..
Gäst 2017-07-24
Kommer du till en korsning där det finns cykelbanor och gångbanor så har du väjningsplikt, samma sak om du svänger in på en gata där det finns cykelbanor/gångbanor direkt efter korsningen så har du väjningsplikt. Så där gäller varken utfartsregeln eller högerregeln..Men om du menar att du kör ut från en fastighet där du måste korsa en cykelbana så är det utfartsregeln som gäller..
Räknas ett övergångsställe som gångbana? Är det utfartsregeln som gäller om jag kommer till en korsning och passerar ett obevakat övergångsställe, eller räknas inte det som gåbana?
Gun 2017-10-17
Räknas ett övergångsställe som gångbana? Är det utfartsregeln som gäller om jag kommer till en korsning och passerar ett obevakat övergångsställe, eller räknas inte det som gåbana?
Du ska alltid lämna företräde till någon som står både vid en gångbana och ett övergångsställe.
Gun 2017-10-17
Gäst 2017-10-17
Gångbana är gångbana och övergångsställe är övergångsställe.Du ska alltid lämna företräde till någon som står både vid en gångbana och ett övergångsställe.
Jag undrar när man kör ut från en parkering med en bil också det kommer en annan bil från vänster vem ska köra först
SVEN-ÅKE NILSSON 2021-10-09
Jag undrar när man kör ut från en parkering med en bil också det kommer en annan bil från vänster vem ska köra först
Senaste foruminläggen
Rubrik
2
2026-03-04 22:13
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera