Start > Körkortsforum > Lastbilens blindzoner

Lastbilens blindzoner

Gäst 2011-02-22 15:39 ! Citera #
Surfade på Facebook häromdagen och kom helt plötsligt över den här gruppen:
”Denne filmen krever vi at bli vist på tv: Lastebilens blindsoner”
Den är visserligen norsk men för alla er som inte har något problem med att förstå norska så är detta en livsviktig video att ta del av.
Jag har hela mitt liv bott granne med en åkare och blev helt slapp i benen när jag insåg hur många gånger jag haft änglavakt när jag passerat deras gård med alla lastbilar igång och backandes ut. Jag har varit helt övertygad om att jag har varit synlig men denna video öppnade ögonen på mig.

Även om den inte är på svenska så visar den väldigt tydigt med illustrationer hur mycket eller snarare hur lite en lastbilschaufför ser ute på vägarna och det kan därför vara lika nyttigt för alla att se. Inte bara för de gånger man är ute och kör eller cyklar utan även när du är ute i bilen och placerar dig i en korsning eller får möte med en lastbil.
Med den minimala sikt som en lastbil har så blir jag stundtals brydd över de ställen som de vågar att köra på och det är av den anledningen som de är viktigt att vi andra vet vad vi kan förvänta oss utav dessa chaufförer och vad vi ska tänka på när de närmar sig. De är väldigt skickliga förare men man kan inte kräva av dem att se mer än de kan.
Så till er med en användare på Facebook som vill lära er mer, använd denna länken www.facebook.com/#!/video/video.php?v=1355342357184&oid=117486478291490 eller leta upp gruppen själva.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest