Start > Körkortsforum > Utlandskt körkort; handlar det…

Utlandskt körkort; handlar det om pengarna?

syrus 2011-02-01 14:10 ! Citera #
Jag har ett amerikanskt körkort sen 2005 och har fått köra med den i Sverige i ett år nu. Men, efter ett år får man skaffa svenskt körkort. Känns ganska surt och framförallt dyrt och tidskrävande. Nu har jag bara teoriprovet och uppkörningen kvar.
Varför tror ni att man ska behöva göra allt detta (inklusive risk 1 och 2) om man ändå har fått köra i ett år? Jag är tacksam att ha fått köra i ett år men känns jobbigt att man nu ska göra alt som att man aldrig har kört förut. Får känslan att det handlar om att få mina pengar. Om det tycker att det amerikanska duger i ett år, borde det väll duga i flera?
claudia 2011-02-01 23:45 ! Citera #
Jag håller med dig, helt idiotiskt!
:lol:
Wayne 2011-03-10 13:03 ! Citera #
Jag håller med! Jag har ett Nya Zeelänskt körkort som gäller ett år i Sverige. Jag håller på med körkortet nu, och har bokat upp-körningen nästa vecka. Jag tycker det borde räcka med ett teoriprov och halkbana utbildning. Det som är bra är att man kan övningsköra själv. Lycka till!
Gäst 2011-03-19 16:11 ! Citera #
Är reglerna så för alla utländska körkort? Även inom EU?
Annars tror jag att många kommer att ta körkort utomlands i framtiden p.g.a. kostnaden.
ia 2011-06-15 14:36 ! Citera #
Hurricane
Är reglerna så för alla utländska körkort? Även inom EU?
Annars tror jag att många kommer att ta körkort utomlands i framtiden p.g.a. kostnaden.


Har man tagit körkortet inom EU behöver man inte ta om körkortet här hemma i sverige utan kan köra på det utan problem.
Har man däremot ett körkort som är från de andra länderna måste man ta om det helt...
Johanmc 2011-06-25 12:06 ! Citera #
Jo det verkar nog lite märkligt.

Anledningen är att man vill inte strypa folk från att köra helt, utan tillåter det under en viss tid för nyinflyttade.

Eftersom körkortskraven i många länder är minst sagt tveksamma måste man visa att man kan köra ( d v s ta Svenskt körkort ). Om man har körkort utfärdat i en EES stat får du byta det rakt av mot ett svenskt eftersom dessa länder anses ha tillräckliga körkortskrav för att motsvara de svenska.

Men nej, det handlar inte om att staten ska tjäna pengar på att tvinga folk ta om körkort.
Gäst 2011-08-07 18:26 ! Citera #
Det handlar inte alls om pengar vad jag förstår, teori 220 kr, uppkörning 700 kr, foto 80 kr, körkortstillstånd 220 kr ’150 för körkortet. Är inte så mycket pengar staten tjänar så att säga.
Sen att man måste göra risk 1 och 2 beror på att dem vill öka medvetenheten om risker med bland annat alkohol och Halka. Även om man kört ett år så får man inte träning i hur det är att göra tex undanmanöver i halt väglag. Men som sagt att man får köra ett år, det är ett sätt att vara snäll mot folk som besöker sverige kan man säga.
Gäst 2016-11-25 02:21 ! Citera #
Men då är det ännu sjukare m Schweiz och Japan där man kan byta rakt av inom ett år!!!!!!
Gäst 2016-11-25 17:51 ! Citera #
Gäst 2011-08-07
Det handlar inte alls om pengar vad jag förstår, teori 220 kr, uppkörning 700 kr, foto 80 kr, körkortstillstånd 220 kr ’150 för körkortet. Är inte så mycket pengar staten tjänar så att säga.
Sen att man måste göra risk 1 och 2 beror på att dem vill öka medvetenheten om risker med bland annat alkohol och Halka. Även om man kört ett år så får man inte träning i hur det är att göra tex undanmanöver i halt väglag. Men som sagt att man får köra ett år, det är ett sätt att vara snäll mot folk som besöker sverige kan man säga.
Var hittar du uppkörning för 700 och teori för 220?
Gäst 2016-12-08 16:47 ! Citera #
:) Jag vill ta körkort vad ska jag göra hur mycket panger det raker man kan ni svera den fråga !

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest