Tänker på det här med fartkameror. Om man åker fast i en sån så blir det nog böter, oavsett om man är mitt i en omkörning eller inte. Kameran kan ju inte veta sånt, utan man får nog bara ett brev på posten med en böteslapp i...
Man kan faktiskt försöka att slippa betala böter, om man bara försöker lämna dem obetalda under fem år. Såvitt jag vet så kan böter lämnas till Kronofogden för indrivning, om de inte betalats senast ett visst utsatt datum, trots påminnelse att senast då betala dem, men efter fem år hos Kronofogden är böterna preskriberade.
Vad jag vet så lämnas inte böter alltid till Kronofogden för indrivning. Jag dömdes till penningböter på 1000 kronor för rättegångsförseelse en gång när jag blev orimligt arg och uttalade mig otillbörligt i ett tvistemål i tingsrätten, men de böterna har såvitt jag vet aldrig lämnats till Kronofogden. Jag har såvitt känt aldrig ens fått en skriftlig påminnelse per post från tingsrätten om att jag har obetalda penningböter som måste betalas senast ett visst datum, eljest kommer tingsrätten att lämna dem till Kronofogden för indrivning; tingsrätten måste ge en sån betalningspåminnelse före ett överlämnande till Kronofogden men i mitt fall måste man ha missat det. Det är nu sex år sen jag fick penningböter, och eftersom de nu är mer än fem kalenderår gamla så bör de vara preskriberade, och jag kan såvitt jag vet inte längre bli skyldig att betala dem om de har preskriberats.