Start > Körkortsforum > Omkörning hastighet?

Omkörning hastighet?

syrus 2011-02-01 13:58 ! Citera #
Omkörning hastighet?
Får man köra snabbare en hastigheten när man accelererar för att köra om en bil?
Gäst 2011-02-01 14:03 ! Citera #
Bra fråga! Jag har aldrig tänkt på det, men känns som man borde få det? Alla gör ju det.
Dock måste man ju inte får det för att många gör det...

Någon vet? Hjälp oss. :D
Gäst 2011-02-04 12:58 ! Citera #
Borde man inte få göra det så länge bilen framför kör långsammare än hastighetsbegränsningen? Och då borde det ju OK att köra för fort medan man kör om? Jag har inte heller någon aning haha :)
Gäst 2011-02-04 13:11 ! Citera #
Om bilen framför håller hastigheten (tex kör 90km/h på en 90-väg) så får man inte köra snabbare än den bilen, dvs accelerera och köra om. Varför skulle man vilja köra om när bilen redan håller högsta tillåtna hastighet?
Gäst 2011-02-08 07:08 ! Citera #
Nej du får inte köra över hastigheten enligt va lagen säger det finns undantag en om körning betyder att du har bråtton ingen stans:)
Gäst 2011-02-14 13:56 ! Citera #
Tänker på det här med fartkameror. Om man åker fast i en sån så blir det nog böter, oavsett om man är mitt i en omkörning eller inte. Kameran kan ju inte veta sånt, utan man får nog bara ett brev på posten med en böteslapp i...
Björn He 2023-10-20 22:32 ! Citera #
Juridiskt sett så är det ALDRIG fri fart. Det spelar ingen roll om man kör om, för även om man kör i omkörningskörfältet så får man inte köra fortare än den högsta tillåtna hastigheten, för det är fortfarande den angivna hastighetsbegränsningen som gäller! Även om de flesta kanske brukar köra exempelvis något fortare än 70 km/tim på en dubbelfilig 70-väg för att köra om fordon i höger körfält så är det trots allt INTE tillåtet enligt lag att köra i högre hastighet än 70 km/tim, om man gör det så gör man faktiskt själv lika mycket fel som alla andra som gör det. Om en fordonsförare kör i låt oss säga 70 km/tim på en 70-väg så får man praktiskt sett inte köra om den överhuvudtaget, eftersom man måste köra fortare än han som kör i 70 för att kunna passera och placera sig själv framför honom, och då följer man inte gällande trafikregler. På exempelvis en motorväg med en hastighetsbegränsning av 90 km/tim kan man köra om en fordonsförare som kör i enbart 85-89 km/tim, men man får fortfarande inte köra fortare än 90, även om det kommer att ta lång tid att köra om när man måste hålla en hastighet av högst 90 km/tim istället för att köra något fortare än 90 för att kunna passera så fort som möjligt.
I Kina, bl.a. Peking, har motorvägar dock ofta olika hastighetsbegränsningar för olika körfält, alltså i höger körfält och mittersta körfältet är högsta tillåtna hastigheten 100 km/tim medan den är 120 km/tim i vänstra körfältet, kanske för att fordon som kör om ska kunna köra något fortare än alla andra för att kunna passera.

När jag övningskörde före uppkörningen då jag fyllde 18 så körde jag ibland fortare än 70 på 70-vägar för att köra om andra fordon i höger körfält, men jag fick minsann ångra det när jag var på riskettan, och där berättade att jag hade kört fortare än 70 på en 70-väg, för jag fick då svar från trafikskoleläraren att det inte är tillåtet. Att man kör om är aldrig en förmildrande omständighet för att köra fortare än den angivna högsta tillåtna hastigheten.
Björn He 2023-10-22 14:41 ! Citera #
Gäst 2011-02-14
Tänker på det här med fartkameror. Om man åker fast i en sån så blir det nog böter, oavsett om man är mitt i en omkörning eller inte. Kameran kan ju inte veta sånt, utan man får nog bara ett brev på posten med en böteslapp i...
Man kan faktiskt försöka att slippa betala böter, om man bara försöker lämna dem obetalda under fem år. Såvitt jag vet så kan böter lämnas till Kronofogden för indrivning, om de inte betalats senast ett visst utsatt datum, trots påminnelse att senast då betala dem, men efter fem år hos Kronofogden är böterna preskriberade.

Vad jag vet så lämnas inte böter alltid till Kronofogden för indrivning. Jag dömdes till penningböter på 1000 kronor för rättegångsförseelse en gång när jag blev orimligt arg och uttalade mig otillbörligt i ett tvistemål i tingsrätten, men de böterna har såvitt jag vet aldrig lämnats till Kronofogden. Jag har såvitt känt aldrig ens fått en skriftlig påminnelse per post från tingsrätten om att jag har obetalda penningböter som måste betalas senast ett visst datum, eljest kommer tingsrätten att lämna dem till Kronofogden för indrivning; tingsrätten måste ge en sån betalningspåminnelse före ett överlämnande till Kronofogden men i mitt fall måste man ha missat det. Det är nu sex år sen jag fick penningböter, och eftersom de nu är mer än fem kalenderår gamla så bör de vara preskriberade, och jag kan såvitt jag vet inte längre bli skyldig att betala dem om de har preskriberats.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 18:04
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest