Start > Körkortsforum > Rondell och körfältsbyte

Rondell och körfältsbyte

Tette 2011-01-27 18:54 ! Citera #
Alla där ute, nu behöver jag er hjälp kära vänner.
Fråga 1. Om man ska köra i en tvåfilig rondell och ska svänga vänster. Måste man kolla döda vinkeln innan man kör ut från rondellen??
Fråga 2: Hur vill dom på vägverket att man ska genomföra körfältsbytet??.
Gäst 2011-01-27 19:55 ! Citera #
Man skall altid titta i dödavinkeln och dem från vv vill att man ska genomföra körfeältsbyte på så sätt att alltid blinka titta i döda vinkeln o sen köra ut från rondell
Gäst 2011-01-28 00:35 ! Citera #
Du ska ju inte behöva titta i dödavinkeln om du ska köra vänster i en dubbelfilad rondell eftersom du ska ligga i vänstra filen , därav har du ingen nytta av dödavinkeln eftersom för att det ska kunna bli farligt på någotvis så måste nån köra rätt på rondellen och förbi dig på vänster sida, så med andra ord ligger du i en vänsterfil i en dubbelfilad rondell så ska du inte behöva titta i dödavinkeln.
och när du precis kör ut från rondellen så tror ja knappast att nån skiter i att köra rätt i en rondell och åka andra hållet så dom kommer i din dödavinkel. Sen så skadar det väl inte att titta men inget man ska kunna kugga för,

Sen i körfältsbyte så ska du titta i speglar, sen döda vinkel och när du gjort det DÅ ska du blinka och byta försiktigt..
Blinkar du först och sen tittar i speglar och dödavinkeln kan du få höra ett och annat för det fick ja när ja va ny, orden ja fick var att, blinka bara när du precis ska svänga ut från väggrenen eller göra ett byte i körfält.. Finns det andra som vet nåt ja inte vet angående detta var vänlig rätta mig men detta är va ja fick lära mej på körskolan..

Sen kanske det blev lite rörigt men hoppas du förstod iaf och det hjälpte dig
BETTY 2011-03-09 20:48 ! Citera #
Jag har alltid fått lära mig blicken-pilen-filen..väldigt enkelt att minnas :D

ska snart själv köra upp för 3:e gången..håller alla mina tummar!!
MIKA 2011-03-27 20:59 ! Citera #
Jaha, jag har på min körskola lärt mig att när man ska vänster i en cirkulationsplats så ska man byta till den högra filen innan sista refugen, blinka sig ut (blinka höger). När man kör en bit i den högra filen ska man snabbt titta på den vänstra filen för att vara säker att man inte ska klämma en annan bil. Därefter vänder man huvudet till höger, tittar på bilar som har väjningsplikt och ska in i cirkulationsplatsen följt av att titta i döda vinkeln (på bilens högra sida) utifall det kommer cyklister. Man får inte glömma att dubbelkolla cykelöverfarter/fortgängare när man kör ut.
Det är i alla fall så jag lärt mig men rätta mig om jag har missförstått något.
Gäst 2011-08-12 12:32 ! Citera #
Du ska alltid ha fri sikt när du gör byten.
Så när du åker in i vänstra filen för att antingen åka ut vid avfart 3 eller 4 så ska du se att det inte är någon i närheten. Sedan åker du rakt in. När du passerar sista refugen kollar du döda vinkeln och byter snabbt till höger när det är fritt. Håll nere farten så att om någon passerar blir det ändå inget problem.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov