Start > Körkortsforum > Broms?!!!! :@

Broms?!!!! :@

Lalalö 2011-01-22 22:07 ! Citera #
Asså seriöst måste man bromsa på det fula sättet man blir fan helt förvirrad och dum alltså ..kan man inte bara trycka ner växlingen broms och växla ner ? istället för all skit röra
Gäst 2011-01-25 02:45 ! Citera #
Alltså, det är ju viktigt att man använder sig av ecodrivning, inte minst vid uppkörningen eftersom man måste kunna visa att man behärskar det. Så ta för vana att motorbromsa, dvs. att enbart släppa gasen och låta bilen rulla, för att sedan växla ner till en lämplig växel, oftast 2ans växel om det är innan en korsning då man svänger eller dylikt.
Gäst 2011-01-27 02:52 ! Citera #
Perik
Alltså, det är ju viktigt att man använder sig av ecodrivning, inte minst vid uppkörningen eftersom man måste kunna visa att man behärskar det. Så ta för vana att motorbromsa, dvs. att enbart släppa gasen och låta bilen rulla, för att sedan växla ner till en lämplig växel, oftast 2ans växel om det är innan en korsning då man svänger eller dylikt.

okej då ...motorbromsa? släppa gasen...och sen koplingen, växla ner? beroende på hastigheten? men vad är det folk pratar om att man ska trycka bromsen och sedan kopling för att växla ner ? det måste vara fel ju ?
Gäst 2011-01-27 02:59 ! Citera #
okej då ...motorbromsa? släppa gasen...och sen koplingen, växla ner? beroende på hastigheten? men vad är det folk pratar om att man ska trycka bromsen och sedan kopling för att växla ner ? det måste vara fel ju ?

Alltså måste du bromsa hastigt så kan du självklart använda färdbromsen, fast inbromsningen blir ju betydligt mkt mjukare om du motorbromsar samtidigt som det är ecodrivning, förutsatt att du har tid på dig..Säkerheten går dock alltid först såklart, så måste man bromsa hastigt använder man färdbromsen, men annars släpper man bara gasen och låter bilen rulla, tills man kommer i så låg fart att man gör ett växelval därefter :)
Gäst 2011-01-28 02:12 ! Citera #
Ah okej ..TACK !!!!! !! ^^söta ni är !
wohaiwo 2011-02-19 15:50 ! Citera #
Ecodriving är skit, ibland måste man bromsa ordentligt, för bromsskivornas skull. har man en gång sett en bromsskiva utsatt för ecodriving vill man inte fortsätta med det kan jag lova er, men gör det på uppkörning iallafall, det är ju inte din bil:)
Johan_08 2011-02-19 18:00 ! Citera #
wohaiwo
ecodriving är skit, ibland måste man bromsa ordentligt, för bromsskivornas skull. har man en gång sett en bromsskiva utsatt för ecodriving vill man inte fortsätta med det kan jag lova er, men gör det på uppkörning iallafall, det är ju inte din bil:)

Absolut måste man bromsa ordentligt ibland, egentligen är det mycket mer sällan än ibland.
Ecodriving är allt annat än skit, det påverkar miljön mindre negativt rejält.

Är man orolig för sina bromsskivor kan man ju se till att göra en ordentlig inbromsning för att sedan fortsätta med ecodriving.
Gäst 2011-02-22 15:50 ! Citera #
Jag tillhör en av dem som helst går på kopplingen, först. Har hört att det kan bero på att jag fick så mycket motorstopp i början av min övningskörning at det är därför jag går först på den. Speciellt ekonomiskt är det ju inte kanske men…

Har dock fått höra att det kan vara bra att inför en sväng bromsa lite grann. Du ska såklart motorbromsa i första hand men det kan vara till nytta för dem bakom som då tydligt uppmärksammar att man ska sakta in. Det blir som en ögonöppnare att ’här kommer någonting att hända’ för att man sedan ger tecken på vart man ska.

Jag vet inte helt om detta är enligt boken men det kanske finns fler som kan rätta mig om jag har fel. Jag kan ju bara tala för mig själv och vad jag hade tyckt varit skönt om någon annan hade gjort som låg framför. Du blir ju onekligen mer observant på bilen om den markerar med bromsljusen. Men glöm inte bort de andra stegen för det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo