Start > Körkortsforum > Omkörning?

Omkörning?

DZ 2010-12-13 18:04 ! Citera #
Har uppkörning nu på onsdag..
En sak jag funderat lite över är om man hinner upp en bil som kör väldigt långsamt, ska man då köra om den eller ska man lägga sig bakom tills handledaren säger till?
Gäst 2010-12-13 18:49 ! Citera #
Jag skulle inte köra om förrän inspektören säger åt mig att göra det. En omkörning innebär också en risk. Inspektören vill att man tar så få risker som möjligt. Så undvik det om inte inspektören säger åt dig att göra det.
Freja 2010-12-14 19:09 ! Citera #
Undvik vänstersväng med om det finns minsta risk för att svängen är ’farlig’...Så tänker jag göra i alla fall.
Farlig = Många bilar bakom dig, en lastbil bakom är speciellt farlig. Mycket mötande trafik, du kan bli stående mitt i vägen länge.
poked 2010-12-17 15:19 ! Citera #
Jag skulle köra om, om det var bra läge för det. Frågade min körlärare något liknande på min uppkörning och fick svaret ”Det ska du veta själv. Du kan ju inte sitta mig och fråga hur du ska köra”, en uppkörning jag kuggade på :lol:
Gäst 2010-12-17 16:22 ! Citera #
poked
Jag skulle köra om, om det var bra läge för det. Frågade min körlärare något liknande på min uppkörning och fick svaret ”Det ska du veta själv. Du kan ju inte sitta mig och fråga hur du ska köra”, en uppkörning jag kuggade på :lol:

Samtidigt kan man bli kuggad för att man har ”tagit onödiga risker” om man gör en omkörning. Det är lika bra att hålla tyst och ligga kvar efter bilen som kör sakta. MEN, om bilen/traktorn släpper fram dig eller kör närmare kanten för att underlätta omkörningen så är det en annan sak.
Gäst 2010-12-18 20:30 ! Citera #
Kan omkörningen ske utan risk samtidigt som du visar att du har koll, samt att du håller hastighetsbegränsningen är det inga problem! Ligger du kvar kan du rentav kugga pga. passivitet och försiktighet. 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor