Start > Körkortsforum > Diesel eller bensinbil?

Diesel eller bensinbil?

hannisen 2010-11-14 15:55 ! Citera #
För och nackdelar? vad ska man välja?
fannyjonsson 2010-11-18 20:36 ! Citera #
Jag har själv funderat jättemycket över detta. Bensinbilar är ju så vanligt och man är van vid det, men vad är det egentligen för skillnad? Diesel är billigare va? Varför kör då inte alla med samma? Jag är också jättetacksam för ev svar!!!
Gäst 2010-11-19 12:38 ! Citera #
Jag är inte helt säker på det jag kommer att nämna nu, men det är vad jag har hört:

Diesel:
Nackdelar - Släpper mer farliga ämnen då det är smutsigare än bensin och bilen låter mera p.g.a diesel.
Fördelar - Diesel håller längre än bensin och det är billigare.

Bensin:
Nackdelar - Dyrt och håller inte lika länge som diesel.
Fördelar - Släpper mindre farliga ämnen och bilen låter mindre.
Gäst 2010-11-23 12:57 ! Citera #
Bensinbil
Johan M 2011-01-01 19:45 ! Citera #
Svårt val, tänk på att diesel förångas mycket svårare än bensin. altså mer energi för att göra det till gasform. Dock innehåller det mer energi. billigare också
Gäst 2011-02-14 13:24 ! Citera #
En annan viktig skillnad är skatten.

Dieselbilar har oftast betydligt högre skatt än bensinbilar, men å andra sidan är dieseln oftast lite billigare. Dvs. om man kör många mil per år så lönar det sig att köra diesel men om man kör mindre är det bättre att ha bensin. Brytpunkten ligger omkring 1 000 mil (varierar såklart beroende på typ av bil), har jag hört någonstans...
bloggkollaren 2011-02-15 15:06 ! Citera #
Skatten är absolut en högre kostnad på diesel bilar. I längden kan det dock löna sig att ha en diesel bil, fast just nu tror jag inte det då dieseln legat högre än bensinen ett tag. Men som flera har nämnt så är det även en miljöfråga.
man kan nog sammanfatta det med att det bästa är det du tycker själv ;)
Seglarkungen 2011-03-03 23:02 ! Citera #
Dieselbil! Är helt klart det bästa alternativet om du kör lite fler mil per år. De är mycket starkare, drar mindre soppa och ändå ganska snabba!
Vår Volvo D5 grym när man ska dra släp eller är tung lastad, lite diesel drar den också, så om du kan välja, välj en diesel!!
SofiaWiberg 2011-05-16 19:36 ! Citera #
Jag skulle utan tvekan idag välja en diesel bil före en bensinbil!

Men diesel känns dyrare, med skatt , och att det inte finns ett sådant stor urval av dieselbilar som det gör av bensinbilar.

Men diesel före bensin för mig ialla fall! :D
fransbacke56414541 2011-06-24 00:25 ! Citera #
Självklart en bensinare, dieselar är ju fullkomligt döda över 4000 varv.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov