Körkortonline > Körkortsforum > Frågor om inspektörer och bedö…

Frågor om inspektörer och bedömning

Gäst 2025-11-22 21:45 ! Citera #
Hej,
Jag vill gärna höra era erfarenheter av uppkörningar och inspektörerna,
Vad är det dom tittar extra mycket på? Trafiksäkerhet de förstår jag också men man läser att visa gjorde flera fel på uppkörningen och ändå fick de godkänt såklart undrar ja nu. Hur det kommer sig.

Sen en annan sak. Typ de föredra har sagt att inspektörerna i Stockholm är kända för att vara hårdare än i andra orter ni som kört upp på flera orter vad säger ni?
För ja man vill gärna tro att inspektören vill att man ska lyckats men dom känns lite dryga i attityd tycker jag.
Jag har gjort 1 uppkörning i Väsby, inspektören misstolkade mig helt och hållet i en rondell. Så då fick jag underkänt.
Buhu 2025-11-22 22:58 ! Citera #
Tycker dom alla är dryga. Är från Stockholm och körde upp 5 ggr i olika städer och tog kortet i Farsta till slut. Dom alla va minst lika fyrkantiga och petiga. Tyvärr. Det har gått 5 år sen nu jag tog kortet och min syster går igenom samma visa nu. Dom tittar inte på helheten, dom kan fastna på småsaker. Om jag klarat cirkulationsplatser i en stad där jag fått köra i minst 5 olika rondeller och sen kör upp i en annan stad endast 2 dagar emellan och kuggar vid en enda cirkulationsplats, då är det kört. Man tar liksom inte hänsyn till hela bilden. Och helt ärligt, dagen efter man får körkortet så kör man oftast mycket bättre än alla dom där jävla uppkörningarna tsms.
En av alla inspektörer 2025-11-23 21:41 ! Citera #
Vi bedömer efter de riktlinjer vi har fått från Transportstyrelsen.

Självklart är Trafiksäkerheten en av de viktigaste faktorerna, men du ska samtidigt som du manövrerar fordonet ha uppsikt och titta på rätt saker, så du kan planera din körning på ett säkert sätt utan att behöva bryta mot reglerna. Detta ska du kunna göra självständigt och utan hjälp.

Det kan vara så att du gör det bra i fem cirkullationer för att i den sjätte göra ett allvarligt fel, så det blir farligt eller bryter mot väjningsplikten, då spelar inte de andra fem någon roll.

Småfel är okej, ingen kör perfekt, inte ens vi! Men det får inte bli flera småfel under dessa ca 30 minuter, då är man inte redo.

Vi tittar såklart på helheten och efter vad vi sett under körningen tar vi vårt beslut. Vi underkänner aldrig om vi inte har stöd för det enligt lagar och förordningar.
Elin 2025-11-24 07:24 ! Citera #
Jag har kört upp ett antal gånger i Farsta i Stockholm, och min bild är att inspektörerna är olika. Vid första uppkörningen hade jag inte ens hunnit köra upp från Trafikverket innan hon började med sina negativa kommentarer. Det påverkade såklart min körning. Men då blev jag kuggad för ett inte helt optimalt körfältsbyte, att jag hamnade för långt ifrån vägkanten vid fickparkering och för att jag inte blinkade tidigare inför högersväng på landsväg. Andra gången hade jag en väldigt trevlig och hjälpsam inspektör. Jag var mycket mer avslappnad då, men sedan rörde jag till det vid en cirkulationsplats och körde för nära vägkanten några gånger. Vid min godkända uppkörning hade jag en jättetrevlig inspektör. Jag talade högt kring hur jag tänkte och planerade, och hon var tydlig med att hon inte skulle säga något svar på det. Hon sa att jag måste köra självständigt. Under den uppkörningen gjorde jag egentligen inga fel men fick tips efteråt att tänka extra på avstånd till bilen framför och att hålla ut lite mer i ytterfilen i en rondell.

Precis som sagts i kommentaren ovan så accepteras mindre missar, men det får inte bli trafikfarligt eller hinder för andra trafikanter. Och vissa regelbrott är alltid oacceptabla. Sen kan nog upprepande av samma fel också leda till underkänt. Om man ex missar högerregeln eller inte har en optimal placering vid någon korsning kommer de nog hålla koll på det vid en annan korsning så att felen inte upprepas.

Stort lycka till med uppkörningen!
Gäst 2025-11-24 14:37 ! Citera #
Tack snälla för svaren. Det känns verkligen skönt att veta att man inte är själv i processen med körkortet jag har nu flera inbokade körlektioner och vill inte ge upp så kommer fortsätta kämpa och göra mitt bästa på nästa uppkörning. Någon som har några råd inför nästa uppkörning så får ni gärna dela med er.

Stort tack till alla :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 11:21
4
2025-12-10 20:24
6
2025-12-10 16:17
3
2025-12-10 16:04

Ladda ner Teoribok 2025 gratis