Start > Körkortsforum > Vad väljer ni? Bakhjulsdrift e…

Vad väljer ni? Bakhjulsdrift eller Framhjulsdrift?

fransbacke 2011-06-12 00:37 ! Citera #
Självklart bakhjulsdrift, framhjulsdrivna ”bilar” är inga bilar, undantag Volvo 850.
Gorzgorov 2011-08-04 21:26 ! Citera #
Vi har haft många bakhjulsdrivna bilar i familjen (enbart Volvo 245 och 945) Och jag kan säga att påstå att bakhjulsdrift är osäkrare är skitsnack, gick alldeles utmärkt och kände man för att sladda var det jättelätt. Visst min pappa var van med att köra med bakhulsdrift så han kunde köra säkert, men jag tvivlar på att det är särkilt svårt att lära sig köra bakhjulsdrivet. Bakhjulsdrivet blir det för mig, i undantag när jag pratar om öst-stats bilar som jag har en kärlek för. Det där med fyrhjulsdrift känns rätt onödigt, men alla har sin smak.
RetarD 2011-08-08 20:18 ! Citera #
Framhjulsdrift är vad trafikskolan och de på halkbanan rekommenderat medan bakhjulsdrift är vad kompisarna rekommenderar. Personligen tycker jag att det skulle vara kul att ha en bakhjulsdriven bil på vintern men frågan är om det är värt att minska säkerheten och öka chansen att få sladd för att ha lite kul? Jag menar hur länge kan det vara kul att sladda i kurvor? Haha, jag vet faktiskt inte! Dela gärna med er av era personliga erfarenheter. Skulle hjälpa! Tack på förhand!
Lycka till med körningen allesammans! :D
Gorzgorov 2011-08-11 15:01 ! Citera #
Med rätt däck och med mogen körning kan man köra klokt, samt är bakhjuls sladdarna mycket enklare att häva än en framhjuls sladd. Dessutom kan du göra u-sväng klokt eftersom svängradien på en bakhjulsdriven bil är mindre samt slipper du oroa dig över att drivknutarna ska gå av vid u-sväng speciellt..
Gäst 2011-09-20 21:01 ! Citera #
Enl min handledare som har kört i en massa år, taxi och allt finns det fördelar med båda. Han säger: en bra grej är att testa båda på någon säker plats, gärna i halt väglag. Då märker man tydligt skillnaden. Och när det går åt skogen med en framhjulsdriven bil då går det bara rakt fram. Det är läskigt. Bakhjulsdriven bil vill ju gärna sladda runt om det går för fort. Det är ngt lättare att klara upp.
Gäst 2011-09-21 17:32 ! Citera #
Det beror helt klart på om du tycker att det är roligt att ”leka” lite, alltså om du ska ut och sladda i snö så ska du definitivt ha en bakhjulsdriven bil, annars är det inte kul att hålla på att ens försöka sladda. Mycket svårare, men sen är det ju de lite snyggare bilarna som har bakhjulsdrift, bmw exempelvis.
Anders 2011-09-25 11:10 ! Citera #
Framhjulsdrift är säkrast och är svårare att få sladd med. Fast om man vill ha en bil och leka med så ska man ha bakhjulsdrift för att den kan man sladda med mycket lättare.
se33 2012-01-10 23:44 ! Citera #
Så många människor som har 4-hjulsdrift helt i onödan i tron att de behöver de extra greppet. Om man lär sig köra och har lite vett så kan jag säga att driv hjulen spelar fan ingen roll.

Ska man dra tunga släp är bakhjulsdrift helt klart bäst. Åka fort är Framhjulsdrift fördelaktigt.

Fyrhjulsdriften är bara bra när man hamnat i diket. vilket man troligen inte gör om man håller sig till bilar med 2 driv hjul!

Fyrhjulsdrift är mycket farligt !!!

I körkortsboken beskrivs bakhjulsdrift som farligt eftersom de har hög risk för att få bakvagnssladd. En bakvagnssladd är inte så väldans farlig och uppstår inte om man inte gasat eller motorbromsat för kraftigt.

Varför är då fyrhjulsdrift farligt:
1. Med fyrhjulsdrift upptäcker man inte halkan förräns det är för sent. (det slirar redan när man backar ut från garaget eller dylikt om man har 2 hjulsdrift - man blir beredd och försiktig.)(en fyrhjulsdriven bil har bra grepp i acceleration men sämre när man ska stanna igen. mycket farligt fenomen eftersom föraren lätt missbedömmer väggreppet)
2. Fyrhjulsdrift har oftast aningen sämre bromsar av tekniska orsaker.
3. Fyrhjulsdrift ger tyngre bilar
4. Fyrhjulsdrift är långt mycket värre än bakhjulsdrift när ni väl får sladd kan jag lova, rekommenderar alla som har en fyrhjulsdriven bilen att prova sladda någonstans så får ni se hur det går. Tänk på att de kan hända i ett filbyte på motorväg i över 100 km/h.
(SE TILL ATT VARA PÅ ETT SÄKERT STÄLLE!!!)

Det finns också en rad punkter som kan framhäva det otroligt farliga med framhjulsdrift. men dessa orkar jag inte gå igenom...

Jag anser att bakhjulsdrift är säkrast tät följt av framhjulsdrift och med ett stort hopp till det farliga fyrhjulsdriften som endast bör användas av de som verkligen har ett behov av det!!!
(Vinterkörning, dra släp osv.. är knappast ett behov av fyrhjulsdrift bara en löjlig ursäkt)
se33 2012-01-10 23:47 ! Citera #
Gorzgorov
Med rätt däck och med mogen körning kan man köra klokt, samt är bakhjuls sladdarna mycket enklare att häva än en framhjuls sladd. Dessutom kan du göra u-sväng klokt eftersom svängradien på en bakhjulsdriven bil är mindre samt slipper du oroa dig över att drivknutarna ska gå av vid u-sväng speciellt..


”samt är bakhjuls sladdarna mycket enklare att häva än en framhjuls sladd.”

Menar du inte att en BAKVAGNSSLADD (eller bakhjulssladd) är lättare att häva i en bakhjulsdriven bil än i en framhjulsdriven?

annars håller jag absolut inte med dig.

Svängradien är en av anledningarna till att det är otroligt mycket skönare att köra en bakhjulsdriven bil. (speciellt gamla volvos som har extremt bra svängradie)
Christoffer 2012-09-07 10:01 ! Citera #
Kört både fram-,bak-, och fyrhjulsdrivet, både sommar som vinter. Åkt på has med alla av dom också. Säkrast ur alla synpunkter tycker jag är Fyrhjulsdrift! Speciellt med inkopplad och funktionerande ESP el. ASR. Åker för tillfället själv framhjulsdrivet, går att åka på has med en framhjulsdriven också, men tycker de är mindre risk för has med framhjulsdrift. Dessutom är det lika bra bromsar på 4wd som på 2wd..

1. 4WD
2. FWD
3. RWD

Så tycker jag i alla fall!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor