Reaktionstid brukar uppskattas till en sekund, det tar en sekund för dig som förare att uppfatta+reagera på en eventuell fara. Så om du färdas i 70km/h som är lika fort som 21m/s (stryk nollan, multiplicera med 3) åker du 21m i den hastigheten på en sekund.
Efter att du har reagerat slänger du dig förmodligen på bromsen och/eller försöker väja för hindret. Bromssträckan är avståndet från att du börjar bromsa tills bilen är helt stilla. Denna sträcka är lite svårare att räkna ut eftersom den beror på många faktorer som hastigheten, däcken, underlaget (is, modd, asfalt..), hur väl bromsarna mår, abs-teknik med mera. Viktigt att komma ihåg när det gäller bromssträcka är att denna ökar ”kvadratiskt” med hastigheten. Det vill säga att om du fördubblar hastigheten ökar bromssträckan gånger4 (4 = 2*2), om du ökar hastigheten med 50% (faktor 1,5) ökar bromssträckan med 125% (faktor 2,25). I alla fall, bromssträckan ökar dramatiskt med hastigheten. Höjer man hastigheten med 10km/h tjänar man väldigt lite tid men får en mycket längre bromssträcka, det är något man måste vara medveten om som förare. Andra risker som vattenplaning ökar också vid högre hastigheter men det är förstås beroende på om det är blött eller inte.
Bromssträckan ökar också väldigt mkt vid halt väglag, enligt körkortsboken kan bromssträckan öka gånger10 vid dåligt väglag.
Som har sagts tidigare,
Stoppsträcka = reaktsionsträcka + bromssträcka (från att de ser faran tills att du har stannat helt). Hoppas att det här förklarade något ytterliggare.