Körkortonline > Körkortsforum > Fråga angående trafikkorsning …

Fråga angående trafikkorsning med gröna pilar...

Emil I dag 10:02 ! Citera #
Jag såg precis en fråga som löd

”””
Du ska svänga vänster i korsningen. Vad är sant med tanke på de två mötande bilarna?

Jag och de mötande bilarna kan svänga samtidigt.
Förklaring:

Detta är en mycket vanlig situation i stadstrafik. Din trafiksignal visar en grön pil, vilket innebär att de mötande också har en grön pil på ett sätt som gör att ni inte korsar varandras färdväg:

”Visning av grön signalbild med pil ska separeras i tid från visning av grön signalbild för annan trafik som korsar eller löper samman med kursen för den trafik signalen reglerar.” (Transportstyrelsens föreskrifter om trafiksignaler)

De mötande signalerar dessutom med blinkers att de ska svänga åt andra hållet och alltså inte skära din färdväg.

Det ser också ut att vara en korsning som har gott om utrymme, vilket innebär att ni utan problem kan svänga samtidigt.
”””

Det var exakt detta scenario som gjorde att jag inte klarade min uppkörning, för den mötande trafiken hade nämligen inte alls någon pil som gör att vi inte korsar körväg, utan de kunde bara svänga höger eller åka rakt fram. Så jag undrar om denna fråga är felskriven?
Emil I dag 10:13 ! Citera #
Jag misstänker att det enda en grön pil betyder, är att du har nu möjlighet att svänga åt hållet pilen indikerar om inte du korsar någon annan bils färdväg. Det är logiskt felslut att de andra också har pil, tror pilen bara har att göra med fältet du står i.
Gäst I dag 11:03 ! Citera #
Har du Google Maps-länk till stället?

”Visning av grön signalbild med pil ska separeras i tid från visning av grön signalbild för annan trafik som korsar eller löper samman med kursen för den trafik signalen reglerar.”
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202014_30k.pdf
Emil I dag 11:13 ! Citera #
Stället finns inte kvar, de har gjort om det till rondell nu. Det var alldeles innan en bro, och det var i princip nån slags T-korsning, med två slags trafikljus (ett med pil och ett med cirkel). De från andra hållet kunde omöjligt svänga vänster, då hade de kört in i väggen, om de lyckats åka genom väggen hade de efter ett tag hamnat i sjön :)
Gäst I dag 11:21 ! Citera #
Skicka på nya stället, Google Maps har historik massa år tillbaka man kan klicka in på.
Emil I dag 11:39 ! Citera #
Aha, det visste jag inte. Det var här:

https://www.google.com/maps/@60.1481722,15.1825913,3a,34.3y,202.08h,84.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgTcX8mv5hX6iygWcDSdTVA!2e0!7i13312!8i6656
Emil I dag 11:45 ! Citera #
Tvärr sa inspektören inte vad jag gjorde för fel där så jag kommer aldrig veta säkert...
Emil I dag 11:48 ! Citera #
Jag har ett svagt minne av att instruktören tvärnitade när jag hade börjat köra där trots att pilen var grön. Men det var en dålig dag så inte tydligt minne.
Gäst I dag 12:06 ! Citera #
Ser inget udda, förutom att signalerna verkar vara avstängda ibland. Mötande borde ha rött när du har grön pil. Kanske någon mötande som körde mot rött? Läste du citatet från Transportstyrelsen? Vad är din kommentar på det? Har du upplevt att du får möte vid grön pil på andra ställen?
Emil I dag 12:09 ! Citera #
Som jag sa så fallerade jag uppkörningen pga detta, dvs att instruktören hävdade att jag körde när jag inte fick köra (jag körde när pilen var grön). Eftersom jag inte fick körkort har jag inte kört mer sen den dagen ett dussintal år sen. Men nu ska jag försöka igen och såg denna teorifråga som triggade mig lite.

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor