Kuggad på halkbanan?
Hejsan!
Har hört mycket historier om halkbanor, men går det ens att bli kuggad?:O folk säger hela tiden att man INTe kan bli kuggad:O? är det verkligen så enkelt?:O
Du kan bli kuggad, men det är inte ofta det händer vad jag vet. De som blir kuggade är oftast för att de inte lyssnar på läraren som ger dem information om vad de ska göra. Säger de att du ska köra i 50 km/h och göra en inbromsning så ska du ligga i 50 km/h helt enkelt. Sen om du hamnar lite under eller över spelar inte så stor roll. De kommer garanterat inte kugga dig för att du inte klarar alla moment heller etc.
Om man kuggar beror det säkert på ovanstående svar eller att du kört för fort inne på området (utanför själva banorna) där det är 30 km i tim. Att släppa ratten och hålla för ögonen är säkert inte heller ett bra agerande.
Man blir inte kuggad om man håller för ögonen eftersom det är det man ska träna på att inte göra
Det är verkligen jättekul att göra halkan och när man väl sitter i bilen är det svårt att göra fel. De som blir kuggade är oftast de som inte kan köra bil för det är inte det man ska lära sig på halkbanan. Grund idéen är man ska göra fel och sen lära sig
Jag rekommenderar att göra halkbanan efter att man blivit lite mer erfaren. Följer man vad personalen har att säga så finns det ingen som helst chans att man blir kuggad. Den erfarenhet jag fick utav min ”halkbana-undervisning” var mer att verklign förstå vad ett par km/h på halväg verkligen kan påverka den situation man kan sätta sig i vid för snabb hastighet/ inställning på bil.
Halkbanan låter riktigt rolig men läskig på samma gång! Jag har också hört att det är svårt att kugga på halkan men precis som du säger så måste nog inte allt vara perfekt. Bara man förstår själva grundprincipen med halkan och att man kan köra på ett moget och fefensivt körsätt med fordonet är nog bland det viktigaste. De skulle ju aldrig godkänna en fartdåre som uppenbarligen bara vill gasa runt på motorvägarna utan någon som helst tanke på konsekvenserna. Halkan tror jag dessutom ger en, en större verklighetsbild av hur illa det kan vara att köra för fort på halt väglag, vilket är bra.
Jag tyckte själv att det lät lite ”läskigt” att åka halkbanan, men i jämförelse med många andra som var där samtidigt så verkade det som om jag hade haft körkort i evigheter. För några av de andra måste själva körningen vara det som var svårast och tog mest koncentration - för mig var den enkel och jag kunde därför ta in mer av det de faktiskt vill att man ska lära sig. Jag (och trafikverket) rekommenderar därför att göra den i slutet av utbildningen för att få ut så mycket som möjligt av körningen.
Om du har kontroll över din körning (dvs inte får kärringstopp) så är halkan riktigt rolig och en kul (och givetvis lärorik) erfarenhet. Som många tidigare har sagt så är det i princip omöjligt att bli kuggad, det är lättare att klara sig än att bli kuggad.
När jag körde halkan berättade dom att det nästa var omöjligt att misslyckas, enda anledningarna var om man krockar utanför banan eller varvar sönder motorn (Börja alltid med ettans växel, aldrig t-ex med treans)
Lycka till!
När jag körde halkan berättade dom att det nästa var omöjligt att misslyckas, enda anledningarna var om man krockar utanför banan eller varvar sönder motorn (Börja alltid med ettans växel, aldrig t-ex med treans)
Lycka till!
Krockar utanför banan? Hur stor är den då?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget