Körkortonline > Körkortsforum > Extreme inconsistency in evalu…

Extreme inconsistency in evaluation

Gäst 2025-05-10 10:33 ! Citera #
Någon på ett körprov kan mycket väl kuggas och anses en trafikfara för att de har ”dålig hastighetsanpassning” när de kör 73 på 70-väg.

BMW;n som kör om i 96 på samma väg får dock behålla körkortet - även om polisen tar dem blir det enligt lag maximalt böter.

Agneta, 96, som är både senil och dement, kör också på samma väg. Hon klarade körprovet 1947 när standarder var obefintliga. Trots att hon missar var och varannan gående och kör 30 kilometer under gränsen bedöms hon officiellt som trafiksäker nog att köra.

Såklart är nog de flesta förarna inte så här osäkra. Men endå. Många bryter mot alla regler konsekvenslöst medan äldreboenden kryllar av 90-åringar som knappt vet vilken veckodag det är men officiellt är registrerade som trafiksäkra förare.
Fånigt 2025-05-11 04:19 ! Citera #
Jag förstår din frustration och dina observationer är i sig inte fel.
Har hållit på länge med körutbildningen och inte lyckats ta kortet än trots många försök. Var riktigt nära en gång och blev endast kuggad på en sak. Gången efter kuggades jag på en hel lista av fel jag inte gjorde under tidigare körning. Många av felen handlar helt enkelt om hur petig kontrollanten kände för att vara.
Har råkat ut för både väldigt sakliga och trevliga kontrollanter men också de som jag funderat på om de inte missförstått sitt uppdrag och egentligen borde göra något annat.

Blir lite fundersam kring hur staten anser att en felfri uppkörning på 25-30min skall vara nog för ett körkort resten av livet. Den som har kompetensen att kunna bedöma en sådan sak borde rimligtvis vara trafikutbildaren som en kört med längst. Kanske inte ett litet prov med en random person som kan bedöma utefter vad hen känner/upplever för stunden.

Man kan kritisera systemet i oändlighet men i slutändan är det bara att plocka upp stafettpinnen igen och försöka tills det går.

Men tror inte detta är ett effektivt och hållbart system och det märks ganska tydligt på andelen kuggningar och de köer som bildas till uppkörningarna.
Körkortet är på tok för dyrt och utbildningen upplever jag stundtals som ineffektiv då det är lite av ett lotteri.
Då har jag hört mardrömscenarium från min utbildare om elever som absolut inte är mogna förare men som passerat ändå och elever som försökt över 10 gånger men kuggas på märkliga saker som inte kan preciseras eller för den sakens skull inte påverkat körningen i helhet.

Hade argumentet handlat om att utbilda och säkerställa att de nya förarna är trygga, säkra och medvetna hade staten inte släppt ut 16 åringar i modifierade mördarmaskiner utan en djupare utbildning.
Amir 2025-05-11 13:02 ! Citera #
Mycket av problemet är väl att det är väldigt svårt att ta ifrån någon ett körkort när de väl har det?

Det krävs att någon gör något extremt fel eller orsakar en fara för att man ska dra in körkortet - då får de oftast tillbaka det efter några månader.

I nyheterna på sistone har det talats mycket om PEth-tester. Man skulle som nykterist behöva halsa 1 liter 40% vodka för att få testet att möjligen slå ut. Men när någon under ett halvår får 5 sådana positiva tester över ett halvår kan de gå till media och ändå få enorm sympati.

Inspektörerna och proven har enorm variation. Man kan få en tid då ingen är ute då man ska köra på en relativ enkel rut, eller slängas ut i rusningstrafik kl 4.

Om man ska tro på Internet valde en inspektör att snällgodkänna någon trots rena rama motorstoppet och ingripande vid vänstersväng på 100-landsväg. Andra har kuggats på mycket mindre farlig sväng med liten miss.

Sedan får man tänka på att ca 50% av alla prov i slutändan är godkända, med 63% godkända från körskolorna.

Det är inte ett omöjligt prov, men det är ett väldigt arbiträrt prov. Antingen borde man tillåta mindre missar under körprovet, alternativt att reglerna sågs på mycket hårdare. Om 73 på 70-väg inte är okej under körprovet borde 80 på samma väg kunna leda till indraget körkort? Orimligt med att 100 skulle krävas för att kanske tappa det i 3 månader.
Gäst 2025-05-11 21:00 ! Citera #
Jag har redan skrivit här och kommer därför hålla mig kortfattad. Att kugga uppkörningen för att man vid några tillfällen hade lite låg hastighet och för att man inte körde miljövänligt men gjorde det 85-90% procent av tiden känns alldeles för strikt. Har även hört om andra som bara inte gjort två saker som inte är farliga ens, perfekt, och därför blev kuggade.
Gäst 2025-05-14 11:46 ! Citera #
Det känns helt absurt att massor 90-åringar på våra äldreboenden som inte ens vet vilken veckodag det är ska bedömas som trafiksäkra förare - detta medan den friska 23-åringen som vårdar dem blir underkänd på grund av småsaker.

Trafikverket bedömer att någon som gränsar till godkänt prov inte ens får krypköra ensam på en tom parkering: Men Arne, 96 år gammal, ska såklart få köra 120 (149 utan att förlora körkortet) på motorvägen!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 15:06
13
2025-06-16 13:58
10
2025-06-15 20:17

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor