Hej, jag hade uppkörning i väsby den 6 februari. Tänker att jag kan hjälpa till och berätta min upplevlse. Jag fick godkänt och hade mannen med kryckor som många tydligen blivit underkäna av men jag har en helt annan upplevelse. När jag kom dit var jag såkalrt super nervös men jag var där i tid med min mamma vilket hjälpte så mycket då jag kunde berätta mina känslor och hon kunde lugna ner mig så tips att ta med någon skulle jag säga, direkt när jag kom in fick jag ett super trevligt bemötande där alla som var i salen som jobbade sa hej och typ fråga hur man mådde. Sedan satte jag mig ner och efter typ 10 min så kom en inpektör ut som väntade på en man, hon började prata med mig och min mamma och skrattade lite så där släppte nervositeten direkt. Sedan kom min inspektör och jag fick skriva på och visa mitt legg, vi gick ut till bilen och han förklarade vänligt och tydligt hur bilen fungerade, han lät mig ställa in speglar osv, han fixade nackstödet åt mig till och med då jag glömde det. Till säkerhetskontrollen så fick jag enkelt att bara kolla om någon tekniks lampa lyste vilket det såklart inte gjorde. Sedan var det dags att köra ut och vi hade radion då, pratade lite och sedan tog jag vänster ut i korsningen. Vi åkte därifrån in till en vändplats i ett område, påvägen dit berättade han att det var en huvudled och 40 kmh, super snällt. I vändplatsen skulle jag vända vilket jag gjorde men det blev lite fel, fick backa och köra fram flera gånger men han sa inget utan vi fortsatte köra och då skulle ajg backa runt ett hörn, det gick bra för mig oh fick beröm. Där släppte nästan all nervositet. Ut däifrån berättade han att vi skulle till vänster och berättade vart jag skulle lägga mig så behövde inte lägga energi på sånt. Vi körde ut på motorvägen där jag inte kom upp i bra hasitghet men hängde på trafiken så gissar att det inte gjorde något, vi körde av och kom till en rondell där jag råka mig i lägga fel vil men bytte i lugn och ro. Noterbart att i efterhand fick ajg veta att jag hade råkat köra ut framför en bil som kom i hög hastighet, märkte dock själv inte det. Sedan vaar vi i princip klara och åkte tillbaka, vi körde mellan 15-22 min gissar jag. Tillbaka på trafikverket berättade han att det gicm bra oich att jag var en säker förare men han tog upp det med rondellen men sa att jag inte utgjorde några faror. Vill med det bara skicka med er som ska köra att gå vidare ifall du råkar göra fel, andas bara och om du gör ett två elelr tre fel så kommer det trorligen inte påverka om det inte är saker som gör att du utgör en fara. Jag trodde dert var kört men har inte efterhand tänkt att han såg att jag visste vad jag gjorde. Så lycka till och ta det lugnt, du behöver inte vara en perfekt förare, du ska bara visa att du kan köra bil.
Snacka om motsatt upplevelse! Jag blev underkänd av kryckmannen och hans lärling (en bitter, gråhårig, skäggig typ med hästsvans) 5 ggr i Upplands Väsby! De stressade upp en genom att be om göra saker under körning.
Fick nog efter 5e gången och fick en tid i Farsta mitt på dan (som ska vara ännu värre); fick köra med en väldig tyst (på gränsen till grinig) gubbe MEN han hittade inga stora fel med min körning och godkände mig. Han t om sa att om det var så jag körde på mina förra körprov, så var det ”märkligt” att jag inte fick godkänt.
Kan dela med mig av min erfarenhet av uppkörning i Upplands Väsby också för den som är intresserad.
Jag har tagit 30 lektioner på körskola varav hälften under en månads intensivkurs, massor av lektioner utspelade sig på rutterna i Upplands Väsby vilket var toppen verkligen så jag hade full koll på rutterna där.
Jag körde automat med trafikskolans bil, vi värmde upp på vägen dit och allt kändes så bra inför uppkörningen den 27 februari kl 9 på morgonen. När vi stod på parkeringen med några andra trafikskoleelever och väntade så kom en inspektör och talade om att inga prov kan göras idag pga att IT-systemet låg nere. Snacka om antiklimax, så segt att inte få göra det när man kände sig så redo så vi fick snopet åka hem igen. Jag har dessvärre begränsade möjligheter till privat övningskörning och hade inte lust att lägga massa mer tid och pengar på lektioner.
Min trafikskola lyckades boka en ny tid till 8 april vilket ju var en evighet bort, kändes riktigt surt. Som tur är fick de sedan tag på en avbokad tid 17 mars. Så jag bokade in en lektion dagen innan, hade uppvärmning på vägen dit och kom igen till Upplands Väsby kl 10 den 17 mars för uppkörning. Jag fick inspektören Ilda, en kvinna i 30/40-årsåldern och min trafiklärare sa att hon är jättesnäll och trevlig. Helt korrekt hon var så otroligt lugn och snäll men rätt så tystlåten och småpratade inte alls men det var bara skönt för mig ärligt talat. Hon förklarade allting väldigt pedagogiskt och lugnt för mig, fick mig att känna mig rätt så trygg trots all nervositet.
Säkerhetskontrollen bestod av att kontrollera spolarvätskan fram och bak. Sedan körde vi ut vid Lidl (stoppskylt), sedan upp vänster och ut vänster på Stockholmsvägen där det saknas hastighetsskylt så hon berättade för mig att det var 40. Sedan blev det första höger in i ett lugnt bostadsområde/skolområde med 30 hastighet, inga andra fordon eller människor ute, tog det väldigt lugnt då det var smala passager och högerregel. Jag minns nu inte exakt rutten men vi körde sedan vänster in på Sandavägen och sedan rakt fram tills man kommer till McDonald’s och trafikljuset där man fortsätter rakt i vänster fil för att komma ut mot E4 Stockholm. Det är den påfarten som blir en egen fil så man behöver inte byta fil. Väl ute på motorvägen sa hon att vi kommer köra en stund på den här vägen. Senare bad hon mig ta avfarten mot Enköping vilket även är mot Rotebro. Efter den avfarten blir det tre körfält på vägen vilket är lite svårt att se så hon gav mig rekommendationen att ligga i mittenfältet för att kunna köra mot Rotebro C eftersom skylten kommer väldigt sent.
Sedan minns jag inte riktigt hur vi körde men hon tog mig någonstans där jag skulle backa runt ett hörn, vilket aldrig har varit problem för mig innan men nu fick jag någon slags blackout, såg inte alls kanten/hörnet utan kom alldeles för långt ut från kanten när jag hade svängt. Jag frågade om jag fick göra om och det fick jag. Samma sak nästa gång men då började jag justera och köra närmare kanten, blev en väldigt hackig körning men jag höll koll på kanten i sidospegeln (som jag hade vinklat ner) och körde tills hon bad mig stanna. Hon påminde mig om att vinkla upp spegeln igen, för att vara snäll (hade inte glömt). Vi körde vidare och någonstans kom vi ut mot E4 Sundsvall. Påfarten gick bra (inte mycket trafik den här tiden) och sedan tog vi avfart Upplands Väsby S och mot Johanneslund (den lite luriga ”avlånga” rondellen) där Johanneslund först visas som vänster men sedan får man mitt i rondellen en ny skylt att den är rakt fram så då får man byta fil till höger för att sedan köra ut. Någonstans på väg tillbaka mot Trafikverket körde vi in på en parkering vid någon butik. Det stod ett ensamt fordon där och hon ville att jag skulle backparkera in bredvid, valfri sida om bilen. Jag valde till vänster om bilen. Gjorde som jag alltid gör, kör fram framför den tomma platsen, kör ut/vinklar ut lite åt vänster och börjar sedan backa in. Men jag kom HELT knasigt jättelångt ifrån bilen på sidan. Försökte justera flera gånger men även här blev det full blackout. Jag försökte justera och göra om men all kunskap om backning och manövrering var plötsligt borta. Till slut sa jag bara att jag inte klarar denna uppgift just nu tyvärr. Hon bad mig då köra vidare och vi kom tillbaka till Trafikverkets parkering.
Såklart förstod jag redan nu att jag hade blivit underkänd. Hon var fortsatt väldigt snäll och lugn och sa ”körningen räckte inte riktigt hela vägen idag och du förstår nog själv varför”. Och så sa hon ”det är så synd för du har så mycket som är bra”. Och så gav hon mig även feedback kring min placering när jag svänger vänster i en korsning men att det inte hade lett till underkänt bara det. Det var alltså enbart backa runt hörn och backparkering som fick mig underkänd och det hade jag inte trott då det suttit under lektionerna. Jag har varit mer orolig för andra saker.
Jättetråkigt att jag inte klarade det efter att inte ens ha fått prova uppkörning mitt första bokade tillfälle. Det riktigt tråkiga är ju att det är så svårt att få nya tider i Stockholm. Jag är fast besluten att köra upp i Upplands Väsby eftersom jag är så bekant med rutterna där nu, däremot har jag bokat själv med Trafikverkets bil nästa gång då jag inte tror att en ny bil blir något stort problem. Trafikskolan tar ju 2500 för lån av bil + 1800 som ju själva provet kostar...
Jag har bokat tid två månader fram men kollar flera gånger om dagen efter en avbokad tid. Måste försöka få hjälp av någon privat att öva backningen också tills dess.
Jag tycker Upplands Väsby är ett relativt lugnt ställe att köra upp på och jag hade en positiv upplevelse av provet och inspektören trots underkännandet. Mitt bästa tips är att köra så mycket som möjligt i området för att lära sig de kluriga ställen och känna igen sig.