Start > Körkortsforum > Blinka in i rondell

Blinka in i rondell

Dree low 2024-11-25 22:02 ! Citera #
Jag undrar ifall man ska blinka när man kör in i en rondell, alltså om jag till exempel ska ta tredje avfarten så ställer jag mig i körfältet längst till vänster och jag brukar blinka vänster när jag kör in och blinkar höger när jag kör ut. Vissa säger däremot att det kan bli förvirrande, så vad ska jag göra ? Blinka eller inte ?

Tacksam för svar
Emil 2024-11-25 22:41 ! Citera #
Enligt lag behöver du inte blinka in i cirkulationen, men du måste alltid blinka ur. Men jag tror att inspektörerna uppskattar om man slänger på en vänster blinkers om man ska vänster i rondellen speciellt om det är en stor cirkulation.
Gäst 2024-11-26 09:43 ! Citera #
Du blinkar för att visa avsikt. Det är störst hjälp att blinka vänster i liten rondell, inte stor som föregående skriver.

Har du läst detta? https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Gäst 2024-11-26 14:32 ! Citera #
Alla trafiklärare jag körde med sa blinka vänster för bättre samspel. Spec som ovan skriver i mindre rondeller där de enbart finns en fil. Under lättar extremt mkt för mötande trafik. Dock inget du kommer kugga på om du ej gör.
Gäst1 2024-11-30 19:29 ! Citera #
Jag fick kritik på körprovet för att jag blinkade vänster in i rondell (de anser att det kan leda till falsk trygghet hos andra) - körskolan däremot uppmuntrade det. Med det sagt, du kommer inte kugga uppkörningen om du gör det, det verkar vara från person till person vad de tycker. Så blinka på du! Jag tog körkortet för någon månad sen, jag blinkar alltid vänster in rondeller om jag ska svänga vänster. Tycker det ger mycket tydligare kommunikation.
Gäst 2024-11-30 20:17 ! Citera #
Gäst1 2024-11-30
Jag fick kritik på körprovet för att jag blinkade vänster in i rondell (de anser att det kan leda till falsk trygghet hos andra) - körskolan däremot uppmuntrade det. Med det sagt, du kommer inte kugga uppkörningen om du gör det, det verkar vara från person till person vad de tycker. Så blinka på du! Jag tog körkortet för någon månad sen, jag blinkar alltid vänster in rondeller om jag ska svänga vänster. Tycker det ger mycket tydligare kommunikation.
Tack för info, intressant! Kan inte tänka mig en situation där det leder till falsk trygghet? Kan någon föreslå ett scenario? :?

Det farliga och falska tryggheten i alla scenarier jag tänker, gäller bara om man struntar i att blinka ut höger.

Om det har med situationer där man ”ångrar sig” att göra, så är det ju tillämpbart även i vanliga korsningar. Ergo, blinka aldrig någonsin eftersom du kan ångra dig och därmed vilseleda.
Gäst 2024-11-30 22:17 ! Citera #
Gäst 2024-11-30
Tack för info, intressant! Kan inte tänka mig en situation där det leder till falsk trygghet? Kan någon föreslå ett scenario? :?

Det farliga och falska tryggheten i alla scenarier jag tänker, gäller bara om man struntar i att blinka ut höger.

Om det har med situationer där man ”ångrar sig” att göra, så är det ju tillämpbart även i vanliga korsningar. Ergo, blinka aldrig någonsin eftersom du kan ångra dig och därmed vilseleda.
Jo ett exempel är att blinka vänster och köra ut rakt fram (andra utfarten)
Björn He 2024-11-30 22:21 ! Citera #
Gäst 2024-11-30
Jo ett exempel är att blinka vänster och köra ut rakt fram (andra utfarten)
När man kör rakt fram förbi en rondell så skall man inte blinka till vänster, utom i det fall man kör i högra körfältet, men överskrider körfältslinjen, bara att överskrida körfältslinjen räknas som körfältsbyte.

Egentligen ska man inte blinka vänster vid vänstersväng runt en rondell, även om kanske de flesta trafiklärare tycker man ska det, men det är bara påbjudet att ge tecken till höger i god tid före högersväng ut från cirkulationen och inte påbjudet att ge tecken till vänster vid infart till cirkulationen om man planerar att svänga till vänster, men det är å andra sidan inte förbjudet heller att ge tecken till vänster för att visa avsikt att köra till vänster runt rondellen.
Gäst 2024-11-30 23:09 ! Citera #
Gäst 2024-11-30

Förlåt, var meningen att svara på ett annat inlägg men föregående svar, men jag kan svara på ditt med, ett exempel är att du blinkar höger men fortsätter runt i cirkulationsplatsen

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 01:25
3
I går 19:46
3
2024-12-24 17:27

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov