Start > Körkortsforum > Teoriprovet

Teoriprovet

Laiv 2024-11-18 21:18 ! Citera #
Hej!
Idag det var min andra teoriprov och blev underkänt. Jag fick en extra poäng idag. Jag pluggar varje dag och har ta körkort appen och är 90% klarade på prover. Jag vet inte vad jag ska göra. kan ni hjälpa mig?
Gäst 2024-11-18 23:22 ! Citera #
Lär du dig frågorna utantill eller läser du texten och faktiskt förstår den?

Där har du svaret
Leif 2024-11-19 12:17 ! Citera #
Mitt största tips till dig är att använda dig utav elevcentralens app den är mycket lik provet.
Leif 2024-11-19 22:54 ! Citera #
Ibland jag förstår och ibland inte. Det är väldigt komplicerat under provet, speciellt deras svar, jag blir förvirad eftersom allt är samman sak.

Jag har inte tillgång till appen elevcentralen.se eftersom jag går inte till trafikskolan. Jag vill inte börja där.
Gäst 2024-11-20 16:04 ! Citera #
Plugga både ta körkort och elevcentral och elevcentral är mkt mer likt riktiga provet men ta körkort va bra för lära sig. Läs även boken så du får ett sammanhang.
Hakkan 2024-11-20 19:16 ! Citera #
Leif 2024-11-19
Ibland jag förstår och ibland inte. Det är väldigt komplicerat under provet, speciellt deras svar, jag blir förvirad eftersom allt är samman sak.

Jag har inte tillgång till appen elevcentralen.se eftersom jag går inte till trafikskolan. Jag vill inte börja där.
Det gäller att vara noggrann under själva testet. Frågorna är formulerade som att det finns flera svar som är rätt men det gäller att läsa två gånger och verkligen titta på alternativen du har och se om det finns någon skylt eller annan omständighet som ger dig rätta svaret.

Sedan ett tips som jag hoppas du redan har gjort men jag säger det ändå.
När du gör provet, ta alla frågor som du är bergsäker på och gör dom snabbt och säkert, markera dom du är osäker på så ser du att du har gott om tid att sitta och fundera på dom kluriga..

Men som andra sagt, gör tester men förlita dig inte på dom då du oftast gör en ”ytinlärning” Du lär dig kanske svaren snabbt på frågorna men har problem med vad svaret faktiskt innebär. Så läs/lyssna även på teoriboken och gör tester online, gärna från olika ställen så frågorna varierar.
Laiv 2024-11-21 16:48 ! Citera #
Jag pluggar varje dag och flera timmar och jag förstår allt men problemet är bara på teorin inget mer. Jag kör som förare men jag har problem med det. Jag har appen ta körkort oxh körkortskanalen. Jag ska boka ny tid på nästa fredag. Jag vill verkligen klara det o det blir tredje gången jag gör. Första gången jag fick 44 o andra 45.
Gäst 2024-11-21 20:00 ! Citera #
Okej du har fått 45 poäng. Du kan ändå relativt mkt. Man får ju tillbaka resultatet efter. Vilken del fick du mest fel på? Jag skulle testa att lägga mest fokus på trafiksäkerhet och trafikregler. Det var ca 48 frågor på mitt prov och ca samma på flera jag har pratat med. Finns även en körkorts youtuber som gått ut med det. Jätte bra tips som en annan skrev att markera de frågorna då är osäker på och gå tillbaka och analysera de sen när du svarat på allt du är säker på. Utnyttja hela provtiden och se att du ej gjort slarvfel i den mån du hinner.

Så nu sista veckan. lyssna på ljudboken tex på väg till jobbet när du promenerar osv. Öva i ta körkorts appen när du har tid att plugga under dagen. Plugga allt men kör mkt trafiksäkerhet och trafikregler. Läs lite i boken varje kväll. Om det är vissa saker du har svårt för testa sök på tex en youtube video finns jätte mkt bra information på nästan alla situationer osv. Tex körning i korsningar, situationer m.m. Plugga hårt och plugga rätt:)
Laiv 2024-11-22 21:40 ! Citera #
Gäst 2024-11-21
Okej du har fått 45 poäng. Du kan ändå relativt mkt. Man får ju tillbaka resultatet efter. Vilken del fick du mest fel på? Jag skulle testa att lägga mest fokus på trafiksäkerhet och trafikregler. Det var ca 48 frågor på mitt prov och ca samma på flera jag har pratat med. Finns även en körkorts youtuber som gått ut med det. Jätte bra tips som en annan skrev att markera de frågorna då är osäker på och gå tillbaka och analysera de sen när du svarat på allt du är säker på. Utnyttja hela provtiden och se att du ej gjort slarvfel i den mån du hinner.

Så nu sista veckan. lyssna på ljudboken tex på väg till jobbet när du promenerar osv. Öva i ta körkorts appen när du har tid att plugga under dagen. Plugga allt men kör mkt trafiksäkerhet och trafikregler. Läs lite i boken varje kväll. Om det är vissa saker du har svårt för testa sök på tex en youtube video finns jätte mkt bra information på nästan alla situationer osv. Tex körning i korsningar, situationer m.m. Plugga hårt och plugga rätt:)
Jag fick 4 fodonskännnedom, 3 miljö, 13 trafiksäkerhet, 23 trafikregler, 2 personliga förutsättningar. Problemet är trafikregler eftersom på teorin så det brukar inte vara tydligt och svaret är lika danna och lika viktiga. Kan du ge mig bra youtuber, jag kollar på det såklart men kanske du har bra kanal. tack för tipsen ändå. Jag vill verklring få mitt körkort och bli av med det, jag skippar skolans prov och skiter i läxor o allt möjligt.
RiverOak 2024-11-23 00:37 ! Citera #
Att få 90% på Ta körkort-appen upplever jag inte som tillräckligt med marginal. Jag tycker du ska se till att få 100% rätt innan du skriver upp igen. Tänk på att det är frågor du redan fått flera gånger i appen. På provet är det helt andra frågeställningar.

Vet inte om du använder den funktionen, men det finns ju ett test i Ta körkort där du får gå igenom alla frågor som du svarat fel på. Det kan vara ett sätt att effektivisera pluggandet, att fokusera på det du har problem med.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 16:14
1
I dag 15:37

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo