Start > Körkortsforum > Imposter syndrome efter körkor…

Imposter syndrome efter körkort

tönt 2024-10-30 14:18 ! Citera #
Hej, tog mitt körkort i maj efter att ha brutalt kuggat första uppkörningen och sedan klarat andra.
Känner världens imposter syndrome sen dess dock. Gick så hiiiimla dåligt på första uppkörningen, andra gick bättre men tycker inte att det var tillräckligt bra för att få kortet? Vet inte om snubben tyckte synd om mig och trodde att det var nerverna som spökade, till viss mån stämmer ju det men ändå.
Har problem med självkänsla och är väldigt allt eller inget, vilket ofta resulterar i inget :lol:
Så nu när jag har kortet kör jag knappt pga litar inte på mig själv, men när jag väl kör brukar det kännas naturligt? blir bara att när jag inte kör så får jag för mig att jag inte kan haha.

Någon som kan relatera? eller typ har tips på hur jag ska komma över det? Till mitt försvar så har jag varit utomlands sen dess så är ju lite läskigt att köra utanför Sverige men borde ju kunna köra överallt (åtminstone i Europa).
Nicke 2024-10-30 19:51 ! Citera #
Nej jag kan inte relatera. Har man fått körkort så ha man alla kunskaper som krävs. Ett tips är att vara mer aggressiv i trafiken så får man mer respekt från ens medtrafikanter. Förr brukade jag köra för fort, tuta mycket och blinka med helljuset. Folk insåg att dom inte ska jävIas med mig!
Gäst 2024-10-30 20:55 ! Citera #
Nicke 2024-10-30
Nej jag kan inte relatera. Har man fått körkort så ha man alla kunskaper som krävs. Ett tips är att vara mer aggressiv i trafiken så får man mer respekt från ens medtrafikanter. Förr brukade jag köra för fort, tuta mycket och blinka med helljuset. Folk insåg att dom inte ska jävIas med mig!
Att köra aggressivt kan skapa farliga trafiksituationer! Att köra defensivt ökar trafiksäkerheten :)
Gäst 2024-10-30 21:01 ! Citera #
tönt 2024-10-30
Hej, tog mitt körkort i maj efter att ha brutalt kuggat första uppkörningen och sedan klarat andra.
Känner världens imposter syndrome sen dess dock. Gick så hiiiimla dåligt på första uppkörningen, andra gick bättre men tycker inte att det var tillräckligt bra för att få kortet? Vet inte om snubben tyckte synd om mig och trodde att det var nerverna som spökade, till viss mån stämmer ju det men ändå.
Har problem med självkänsla och är väldigt allt eller inget, vilket ofta resulterar i inget :lol:
Så nu när jag har kortet kör jag knappt pga litar inte på mig själv, men när jag väl kör brukar det kännas naturligt? blir bara att när jag inte kör så får jag för mig att jag inte kan haha.

Någon som kan relatera? eller typ har tips på hur jag ska komma över det? Till mitt försvar så har jag varit utomlands sen dess så är ju lite läskigt att köra utanför Sverige men borde ju kunna köra överallt (åtminstone i Europa).
Jag kan relatera! Har också problem med min självkänsla och underskattar min förmåga. Men det är bara att tro på sig själv och köra på. Det är kul att köra bil :D
RiverOak 2024-10-30 22:19 ! Citera #
tönt 2024-10-30

Jag kan kanske inte relatera till den dåliga självkänslan. Men kan definitivt relatera till att jag kände imposter syndrome den första tiden när jag körde på egen hand, även om det var skönt att inte ha någon med som hade åsikter om ens körning.
Men tro mig, det ger med sig! Se bara till att ge dig ut att köra så mycket som möjligt. Efter ett tag kommer det kännas som det naturligaste i världen.
Det är inte heller någon som förväntar sig att du ska vara en erfaren förare när du precis tagit körkort. Den första tiden kan man snarare se som övningskörning på egen hand.
RiverOak 2024-10-30 22:26 ! Citera #
Nicke 2024-10-30
Jag kan garantera dig att ingen respekterar någon som beter sig som en egoistisk idiot i trafiken. De kommer skratta eller skaka på huvudet åt ditt beteende.
Vill man ha respekt så är man tydlig och samspelar med sina medtrafikanter. Såklart kan man ta initiativ där det behövs och köra med självsäkerhet men det är inte samma sak som att köra aggressivt.
Sådana som du förstör bara för andra och skapar farliga situationer. Det är ingen normalt funtad människa som respekterar det.
Visa respekt så får du respekt.
Nicke I går 23:20 ! Citera #
RiverOak 2024-10-30
Jag kan garantera dig att ingen respekterar någon som beter sig som en egoistisk idiot i trafiken. De kommer skratta eller skaka på huvudet åt ditt beteende.
Vill man ha respekt så är man tydlig och samspelar med sina medtrafikanter. Såklart kan man ta initiativ där det behövs och köra med självsäkerhet men det är inte samma sak som att köra aggressivt.
Sådana som du förstör bara för andra och skapar farliga situationer. Det är ingen normalt funtad människa som respekterar det.
Visa respekt så får du respekt.
Du vet inte vad du snackar om. Kanske borde du testa att köra som mig så får du se istället för att vara en mes som bara sölar ner
RiverOak I dag 02:55 ! Citera #
Nicke I går 23:20
Du vet inte vad du snackar om. Kanske borde du testa att köra som mig så får du se istället för att vara en mes som bara sölar ner
Vad får du ut av att vara här? Allt du gör är att försöka trycka ner folk med dina omogna utspel och översittarattityd. Får det dig att känna dig bra inombords?
Antar att du haft en taskig uppväxt. Hitta en bra terapeut som kan hjälpa dig. Här hjälper du ingen som du håller på.
Gäst I dag 07:55 ! Citera #
: att skaffa körkort i Sverige och i många andra länder är ett grundläggande behov för att komma in på arbetsmarknaden och delta i ekonomin. Eftersom majoriteten av samhället har en genomsnittlig inkomst, ekonomiska resurser och intelligens, kan ökade kostnader och komplicerade processer för att få körkort bli ett allvarligt hinder för många människor. Detta är särskilt viktigt för dem som ser körning som ett yrkesmässigt krav och ett nödvändigt verktyg i vardagen, snarare än som en lyx.

I andra länder, som Tyskland och Kanada, används liknande system men till lägre kostnader, vilket gör det lättare att få tillgång till körkort och yrkesmöjligheter. Till exempel erbjuder vissa länder statliga eller halvstatliga utbildningssystem som har bättre kontroll över priser och utbildningsstandarder. Detta underlättar tillgången till körkort. Dessutom finns det i dessa länder ofta begränsningar och striktare regler för kursavgifter och antalet utbildningstimmar som krävs, vilket gör att sökande kan få sitt körkort till en rimligare kostnad.

Dessa skillnader visar att Sverige kanske kan dra nytta av andra länders modeller för att minska kostnaderna och förbättra tillgängligheten för vanliga människor, särskilt för dem som inte har råd att ta körkort på grund av höga kostnader.
Mm I dag 11:43 ! Citera #
Jag tog körkortet igår och jag känner igen det där imposter syndrom grejen. Känns så konstigt att inte ha någon bredvid mig när jag kör.

Senaste foruminläggen

Rubrik
15
I dag 09:33
2
I dag 00:51
9
I går 23:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov