Start > Körkortsforum > Cykelöverfart ?

Cykelöverfart ?

Gäst 2010-09-26 12:45 ! Citera #
Har jag som bilist väjningsplikt när jag kör vid en obevakad cykelöverfart?? jag vet att jag har väjningsplikt mot cyklister i samband med sväng .. men annars nnå som vet??
Gäst 2010-09-26 15:58 ! Citera #
Vid ett obevakat övergångsställe har man som fordonsförare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
- När man närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska man anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
- Kör man ut ur en cirkulationsplats eller efter att ha svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelöverfart, ska man köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera. ( 3 kap. 61 § Trafikförordningen)

Följande gäller när man cyklar eller kör moped klass II och ska köra ut på en cykelöverfart:
- Den som cyklar eller kör en moped klass II och som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap. 6 § Trafikförordningen)

med andra ord ja!

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov