Start > Körkortsforum > Val av körfält

Val av körfält

Bilen 2024-09-15 21:55 ! Citera #
https://korkortonline.se/teori/placering/

Se på den andra videon och texten därunder.
”Du ska mot Göteborg och har precis genomfört en omkörning. Om du inte ska köra om fler bilar, måste du byta till körfält D. Detta eftersom hastighetsbegränsningen är 80 km/h och samtliga körfält leder till samma färdmål enligt körfältsvägvisaren. Om 500 meter kommer det en avfart, men körfält D fortsätter rakt fram precis som A, B och C.”

Kan jag inte köra i vilket körfält jag vill. Det andra körfältet från vänster leder tydligast till Göteborg enligt skylten. Varför måste man köra i körfält D när det leder till Västertorp om jag vill till Göteborg? Att leda till samma färdmål betyder att alla körfält gör vad?
Björn He 2024-09-15 22:52 ! Citera #
Bilen 2024-09-15
https://korkortonline.se/teori/placering/

Se på den andra videon och texten därunder.
”Du ska mot Göteborg och har precis genomfört en omkörning. Om du inte ska köra om fler bilar, måste du byta till körfält D. Detta eftersom hastighetsbegränsningen är 80 km/h och samtliga körfält leder till samma färdmål enligt körfältsvägvisaren. Om 500 meter kommer det en avfart, men körfält D fortsätter rakt fram precis som A, B och C.”

Kan jag inte köra i vilket körfält jag vill. Det andra körfältet från vänster leder tydligast till Göteborg enligt skylten. Varför måste man köra i körfält D när det leder till Västertorp om jag vill till Göteborg? Att leda till samma färdmål betyder att alla körfält gör vad?
Det beror på omständigheter som rådande trafikflöde. Om du kör exakt 80,0 km/tim och inte behöver köra om något långsammare fordon så skall du köra i körfältet närmast vägkanten till höger i den påbjudna körriktningen.
I en trafiksituation som den här är det dock faktiskt tillåtet att köra i körfältet näst närmast vägkanten till höger eftersom körfältet närmast leder till en avfart enligt vägvisare, och leder körfälten till olika färdmål så gäller regeln att köra i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. Närmar man sig en avfart så skall man, om möjligt med hänsyn till trafikförhållandena, välja körfältet i mitten, om minst tre påbjudna körfält, för då kan man anpassa sin körning för att underlätta infart för fordon som färdas in på motorvägen från påfarten.
Gäst 2024-09-15 23:04 ! Citera #
Björn He 2024-09-15
Det beror på omständigheter som rådande trafikflöde. Om du kör exakt 80,0 km/tim och inte behöver köra om något långsammare fordon så skall du köra i körfältet närmast vägkanten till höger i den påbjudna körriktningen.
I en trafiksituation som den här är det dock faktiskt tillåtet att köra i körfältet näst närmast vägkanten till höger eftersom körfältet närmast leder till en avfart enligt vägvisare, och leder körfälten till olika färdmål så gäller regeln att köra i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. Närmar man sig en avfart så skall man, om möjligt med hänsyn till trafikförhållandena, välja körfältet i mitten, om minst tre påbjudna körfält, för då kan man anpassa sin körning för att underlätta infart för fordon som färdas in på motorvägen från påfarten.
Du tolkar skylten fel. Körfält D fortsätter oavbrutet framåt enligt körfältsvägvisaren, avfarten påverkar inte detta.
Björn He 2024-09-15 23:55 ! Citera #
Gäst 2024-09-15
Du tolkar skylten fel. Körfält D fortsätter oavbrutet framåt enligt körfältsvägvisaren, avfarten påverkar inte detta.
Men är det skyltat att det kommer en avfart om X meter så är högra körfältet ett avfartsfält (åtminstone fram till avfarten) ÄVEN om det fortsätter rakt fram på motorvägen, högra körfältet och körfälten bredvid till vänster har då olika färdmål, eftersom det högra körfältet kan leda antingen vidare rakt fram eller av till höger = olika färdmål. I en sån här trafiksituation är det tillåtet, om man kör i det högra körfältet, att köra om fordon i körfält till vänster på höger sida i körriktningen.
Folk säger att omkörning till höger här tillåten endast om man har för avsikt att köra av vid den skyltade avfarten, men det låter inte riktigt rätt, det är ju tillåtet även om man ska köra vidare på motorvägen, eftersom en som kör i högra filen här kör i ett körfält som leder till annat färdmål än körfältet bredvid till vänster enligt vägvisare; körfälten till vänster leder vidare mot motorvägsfärdmålen medan körfältet närmast högra vägkanten kan leda antingen mot samma färdmål eller mot avfartsfärdmålen = olika färdmål.
Olika färdmål = Påbjudet att välja det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden; jag har t.o.m. själv läst att trafikpolisen sagt att enda tillfället man får köra om till höger är om det är skyltat att en avfart kommer eller annars om tillåten hastighet är högst 70 km/tim.
Nisse 2024-09-16 05:09 ! Citera #
Björn He 2024-09-15
Men är det skyltat att det kommer en avfart om X meter så är högra körfältet ett avfartsfält (åtminstone fram till avfarten) ÄVEN om det fortsätter rakt fram på motorvägen, högra körfältet och körfälten bredvid till vänster har då olika färdmål, eftersom det högra körfältet kan leda antingen vidare rakt fram eller av till höger = olika färdmål. I en sån här trafiksituation är det tillåtet, om man kör i det högra körfältet, att köra om fordon i körfält till vänster på höger sida i körriktningen.
Folk säger att omkörning till höger här tillåten endast om man har för avsikt att köra av vid den skyltade avfarten, men det låter inte riktigt rätt, det är ju tillåtet även om man ska köra vidare på motorvägen, eftersom en som kör i högra filen här kör i ett körfält som leder till annat färdmål än körfältet bredvid till vänster enligt vägvisare; körfälten till vänster leder vidare mot motorvägsfärdmålen medan körfältet närmast högra vägkanten kan leda antingen mot samma färdmål eller mot avfartsfärdmålen = olika färdmål.
Olika färdmål = Påbjudet att välja det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden; jag har t.o.m. själv läst att trafikpolisen sagt att enda tillfället man får köra om till höger är om det är skyltat att en avfart kommer eller annars om tillåten hastighet är högst 70 km/tim.
Du har rätt i att det längre fram kommer en avfart från körfält D.
Men fel i att körfält D är avfarten.

Alltså får du INTE köra om på höger sida där och ska placera dig i körfält D om du ska rakt fram då körfälten leder till samma mål.
Gäst 2024-09-16 12:29 ! Citera #
Nisse 2024-09-16
Du har rätt i att det längre fram kommer en avfart från körfält D.
Men fel i att körfält D är avfarten.

Alltså får du INTE köra om på höger sida där och ska placera dig i körfält D om du ska rakt fram då körfälten leder till samma mål.
Precis, här är avfarten som uppkommer:

https://maps.app.goo.gl/Fh4UUbzK22ag26Gs8

A B C D fortsätter framåt oberoende av avfartens uppkomst.
Gäst 2024-09-16 12:34 ! Citera #
Detta är exempel på olika färdmål: https://maps.app.goo.gl/vmqtWRjQZYF56kz56
Björn He 2024-09-16 18:50 ! Citera #
Gäst 2024-09-16
Detta är exempel på olika färdmål: https://maps.app.goo.gl/vmqtWRjQZYF56kz56
Men det är ju olika färdmål för körfältet närmast högra vägkanten och körfältet till vänster då det är skyltat att en avfart kommer om X meter, oavsett om höger körfält fortsätter rakt fram eller leder av motorvägen; leder körfältet rakt fram så kan man köra antingen rakt fram eller av till höger i högra filen medan man kan köra enbart rakt fram i körfältet bredvid till vänster, och det är ju olika färdmål.
Trafikpolisen har ändå sagt själva att det är tillåtet att köra om till höger på en motorväg när det är skyltat att det kommer en avfart, om man kör i körfältet som leder till avfarten, och det är ju högra körfältet som leder till avfarten. Även om högra körfältet ej är avfartsfält så kan det leda antingen rakt fram mot motorvägens färdmål eller mot avfartens färdmål medan körfältet bredvid till vänster enbart kan leda till motorvägen färdmål och det är ju då olika färdmål för körfälten. Men råder det kanske delade meningar om vad som är olika färdmål?
Bilen 2024-09-16 19:02 ! Citera #
”Om du kör exakt 80,0 km/tim och inte behöver köra om något långsammare fordon så skall du köra i körfältet närmast vägkanten till höger i den påbjudna körriktningen.”

Så du menar att alla bilar flyttar till det högra körfältet? Nu tar jag en stund och försöker förstå det här så återkommer jag om jag har frågor.
Björn He 2024-09-17 04:04 ! Citera #
Bilen 2024-09-16
”Om du kör exakt 80,0 km/tim och inte behöver köra om något långsammare fordon så skall du köra i körfältet närmast vägkanten till höger i den påbjudna körriktningen.”

Så du menar att alla bilar flyttar till det högra körfältet? Nu tar jag en stund och försöker förstå det här så återkommer jag om jag har frågor.
Den generella trafikregeln för framförande av fordon är att ett fordon skall vid färd på väg framföras i det körfält beläget närmast vägkanten till höger i (den påbjudna) färdriktningen, om körfältet är påbjudet för fordonet, utom om fordonsföraren har för avsikt att köra om ett annat fordon som färdas i lägre hastighet.
Vid färd på en körbana med minst två påbjudna körfält får ett fordon dock framföras i det till vänster belägna körfältet om lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden då körfälten leder till olika färdmål enligt vägvisare, då tillåten hastighet är högst 70 km/tim eller om det är tät köbildning; I dessa nämnda trafiksituationer är det undantagsvis tillåtet att köra om ett annat fordon på sidan närmast vägkanten om man själv kör I körfältet till höger.
Trafikpolisen har skrivit själva att omkörning är tillåten till höger på en motorväg när det är skyltat att en avfart kommer om X meter, eftersom en avfartsvisare talar om att höger körfält och körfältet till vänster leder till olika färdmål, även om höger körfält inte är ett avfartsfält men det kan ju ändå leda antingen rakt fram mot motorvägens färdmål eller mot avfartsmålen medan körfältet bredvid till vänster däremot enbart leder mot motorvägens färdmål och det är ju olika färdmål.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 22:07
12
I går 15:37
9
I går 14:57
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov