Du tolkar skylten fel. Körfält D fortsätter oavbrutet framåt enligt körfältsvägvisaren, avfarten påverkar inte detta.
Men är det skyltat att det kommer en avfart om X meter så är högra körfältet ett avfartsfält (åtminstone fram till avfarten) ÄVEN om det fortsätter rakt fram på motorvägen, högra körfältet och körfälten bredvid till vänster har då olika färdmål, eftersom det högra körfältet kan leda antingen vidare rakt fram eller av till höger = olika färdmål. I en sån här trafiksituation är det tillåtet, om man kör i det högra körfältet, att köra om fordon i körfält till vänster på höger sida i körriktningen.
Folk säger att omkörning till höger här tillåten endast om man har för avsikt att köra av vid den skyltade avfarten, men det låter inte riktigt rätt, det är ju tillåtet även om man ska köra vidare på motorvägen, eftersom en som kör i högra filen här kör i ett körfält som leder till annat färdmål än körfältet bredvid till vänster enligt vägvisare; körfälten till vänster leder vidare mot motorvägsfärdmålen medan körfältet närmast högra vägkanten kan leda antingen mot samma färdmål eller mot avfartsfärdmålen = olika färdmål.
Olika färdmål = Påbjudet att välja det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden; jag har t.o.m. själv läst att trafikpolisen sagt att enda tillfället man får köra om till höger är om det är skyltat att en avfart kommer eller annars om tillåten hastighet är högst 70 km/tim.