Start > Körkortsforum > Vänstersväng

Vänstersväng

Gäst 2010-09-15 12:08 ! Citera #
Jag vet inte hur jag ska göra vid vänstersväng på landsväg. Får man svänga när man har bilar bakom sig eller inte? Är det bara tillåtet ibland?
Ellen63 2010-09-15 19:13 ! Citera #
Ole
Jag vet inte hur jag ska göra vid vänstersväng på landsväg. Får man svänga när man har bilar bakom sig eller inte? Är det bara tillåtet ibland?


Det är tillåtet att svänga vänster men det betyder inte att du alltid måste göra det...du kan välja att fortsätta framåt o svänga av höger vid nästa korsning o hitta ett bra ställe att vända på o köra tillbaka så slipper du den farliga vänstersvängen..har du inga bilar bakom dig så är det inga problem med vänstersvängar..det är när du har bilar bakom som inte håller avstånd där det kan bli farligt...
Gäst 2010-09-15 19:58 ! Citera #
Tack så mycket :)
sandra k 2010-10-02 15:56 ! Citera #
Ja det är självklart att man får svänga vänstar,blinka, lägg dig så långt mot vänsterkanten du kan utan att korsa mitt sträcket ,kolla så de inte kommer bilar i de andra körfältet och sväng lungt och säkert över, easy peasy 8-)
Felicia H 2010-10-04 17:48 ! Citera #
Det gäller att tänka på säkerheten.
När du ska ta en vänstersväng på landsväg ska du tänka mer på bilarna bakom dig än när du kör stadskörning.
När hastigheten på vägen är 90 km/h och du stannat OCH väntar på att mötande bilar ska köra förbi innan du kan ta din vänstra sväng. Det är då du gör som mest fel. Tänk om det är en lastbil som kör bakom dig, han kör på 90 km/h och det är inte säkert att han hinner stanna efter att han sett dig bromsa för att svänga vänster. Vid till exempel detta tillfälle är det säkrast att fortsätta köra fram tills du hittar en ett säkert sätt att vända på.
Gäst 2010-10-11 22:28 ! Citera #
Har dú bilar framför eller bakom dig ska du för att inte utsätta er för fara fortsätta raktfram. Hitta lämplig vändplats och göra en högersväng istället!
qvist 2010-10-12 22:32 ! Citera #
Enligt min körkortsbok och vad jag har lärt mig är det bättre att du fortsätter framåt och vänder på ett lämpligt ställe om du har fler än 2 bilar bakom dig. Så ja, du får svänga vänster fastän du har bilar bakom dig, tänk dock efter vad som är säkrast. Att fortsätta framåt och vända på ett lämpligt ställe eller att stanna på en 90-väg för att invänta mötande bilar medan det kan komma bilister som helt missuppfattar vad du är på väg att göra bakom dig.
Leif 2010-10-18 12:41 ! Citera #
Ett alternativ som också nämns i boken (iaf i min) är att om det bara finns några bilar bakom dig och inte så mkt mötande trafik, kan du sakta in i god tid och köra nära högerkanten för att släppa förbi bakomvarande så att du har det fritt bakåt lagom tills att du ska svänga.

annars förekommer det allt oftare tillfälligt separata körfält för vänstersväng på landsväg, då är man inte till hinder för de bakom om man ska svänga vänster. ”spanska vänstersvängar” finns också ibland men är inte lika vanliga, där jag bor iaf.
Gäst 2016-10-28 21:18 ! Citera #
Felicia h, om en lastbil ligger lagligt i 90 kmh har den inget släp efter och kör på motorväg eller motortrafikled, en vänstersväng då är inget jag rekommenderar
Nim 2020-03-22 23:35 ! Citera #
OBS:-Lastbil får köra max 80km på landsväg 90km.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov