Start > Körkortsforum > Fråga för mycket?

Fråga för mycket?

Gäst 2024-08-29 09:47 ! Citera #
Om jag frågar för mycket ( alltså typ 2-3 frågor) under en uppkörning kan jag då få underkänt? T.ex. om inspektören ber mig att vända och efter det gjorts, frågar vart vill du jag svänger nu? Eller sa du att jag skulle svänga vänster?
RiverOak 2024-08-29 14:16 ! Citera #
Att be dem upprepa vägbeskrivningen är generellt ok. Att ställa frågor om fordonet likaså. Alltså inte ”vilken är gaspedalen?” utan snarare frågor som ”hur funkar vindrutetorkaren på denna bilen?”.

Du behöver inte bekymra dig om att fråga ”vart ska vi köra nu?”. Förarprövaren kommer alltid med instruktioner när det är dags. Tror visserligen inte att hen kommer se det som något direkt negativt. De tolkas nog snarare som ett tecken på nervositet.

Så länge det inte är frågor om saker som du förväntas kunna så som trafikregler eller grundläggande saker på fordonet så bör det vara ok.
Gäst 2024-08-29 15:19 ! Citera #
En annan fråga. Om inspektören skulle be mig svänga vänster i korsningen och jag är på nåt sätt osäker på vilken. Kan man fråga menar du den här korsningen eller den efter?
RiverOak 2024-08-29 15:30 ! Citera #
Gäst 2024-08-29
En annan fråga. Om inspektören skulle be mig svänga vänster i korsningen och jag är på nåt sätt osäker på vilken. Kan man fråga menar du den här korsningen eller den efter?
Ja det är klart du kan be om ett förtydligande.

Jag gjorde inte det på min sista uppkörning när jag ombads vända med hjälp av en specifik korsning men misstolkade vilken han menade och körde förbi den. Men det var inga problem det heller, han sa bara ”använd en annan korsning vilken du vill”. Vilket jag gjorde och det gick galant.
Det hade gått lika bra om jag hade bett honom bekräfta att jag förstått rätt.

Det finns såklart onödigt petiga instruktörer. Men generellt är de rätt mänskliga. Huvudsaken är att du kan köra bil på ett bra och framförallt säkert sätt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 19:14
3
I dag 18:57
2
I dag 07:21

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov