Start > Körkortsforum > Jag behöver hjälp!

Jag behöver hjälp!

Hejsansvejsan 2024-08-28 20:41 ! Citera #
Hej! jag gjorde nylingen uppkörning i Malmö och blev kuggad på följande punkter.

-Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
- Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
- Visa god uppmärksamhet
- Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
- Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
- Samspela med andra trafikanter

- Manövrering
Din körning visar brister i att:
- Uppvisa en rutinmässig manövrering
- Trafikregler
- Din körning visar brister i att:
- Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon

Jag behöver konkreta tips på vad jag kan förbättra och hur.
RiverOak 2024-08-28 20:58 ! Citera #
Gav inte inspektören någon specifik feedback när ni kommit tillbaka från körningen? Det brukar ge bättre hänvisning.
Annars kanske vart det inträffat (som också står i protokollet) kanske kan ge dig en idé om vad problemen var?
hejsansvejsan 2024-08-28 21:10 ! Citera #
Nej han gav inte alls någon bra feedback. Han sa bara att dessa punkter behöver övas men inte exakt vad. Det som hände under uppkörningen var att jag körde fel väg på motorvägen.
RiverOak 2024-08-28 21:19 ! Citera #
hejsansvejsan 2024-08-28
Nej han gav inte alls någon bra feedback. Han sa bara att dessa punkter behöver övas men inte exakt vad. Det som hände under uppkörningen var att jag körde fel väg på motorvägen.
Trist om du inte fick bättre feedback än så!
Av protokollet att döma så var det ju mer saker än en felkörning som låg till grund för underkännandet. Dessutom ska inte en felkörning i sig ge underkänt (även om jag vet att det finns tramsiga inspektörer som skulle kugga någon pga det.)

Var du mycket nervös under körningen? Sådant kan ju ställa till det med både med manövrering och uppmärksamhet. Det brottandes jag själv mycket med.

Skedde det något ingripande? Vilka platser/moment står det att bristerna visade sig på?
Hejsansvejsan 2024-08-28 21:31 ! Citera #
Jag var mycket nervös. Det skedde inget ingripande förutom att jag körde på mycket liten väg där bilar var parkerade på högersidan. Precis när jag skulle lägga mig mot högersida då jag skulle svänga vänster så säger inspektören lägg dig åt höger.. Jag kände liksom där och då att jag blev underkänd.
RiverOak 2024-08-28 21:46 ! Citera #
Hejsansvejsan 2024-08-28
Jag var mycket nervös. Det skedde inget ingripande förutom att jag körde på mycket liten väg där bilar var parkerade på högersidan. Precis när jag skulle lägga mig mot högersida då jag skulle svänga vänster så säger inspektören lägg dig åt höger.. Jag kände liksom där och då att jag blev underkänd.
Ja det räknas ju som ett ingripande. Ofta tycker jag att inspektörerna kan vara lite väl snabba med att ingripa, speciellt när det inte är någon trafikfarlig situation. Men kanske du var lite långsam med att att köra tillbaka?

Det är svårt att ge något specifikt att öva på utifrån det du säger annars. Det låter ju framförallt som att du behöver få bukt på nervositeten. Och rent allmänt mängdträning tänker jag.

Av ren nyfikenhet, var inspektören en man i 50-årsåldern var förnamn börjar på J?
Hejsanvejsan 2024-08-28 21:57 ! Citera #
Grejen e de att jag körde fel 2 ggr jag va jätte nervös kände liksom att de sabbba skit mycket. Jag tyckte oxå att ingripandet var lite onödigt då det inte var någon trafikfarlig situation jag hade låg hastighet 10.

Till din fråga nej. Hans förnamn börjar med på D
Gäst 2024-08-28 22:51 ! Citera #
Hade lite samma situation. Tyckte jag va jätte säker på det mesta inför uppkörningen. Blev också skit nervös och gjorde typ min sämsta körning någonsin. Bytte trafikskola och hade tur att få en riktigt petig jobbig jävel, Trafikskolan innan sa att jag va redo men efter jag kuggade så bytte jag trafikskola. Så fick en petig tuff lärare som testade mig i massa svåra situationer i nya områden och miljöer varje gång.

De innan tog mig i princip bara till uppkörningsområdet och övade rutter. Efter hans lektioner kände jag mig mkt säkrare tog 2 dubbellektioner. Han lärde mig att om jag kan planera körningen och följa skyltar i nya områden, svåra Områden typ inner stan i rusning osv. När allt de går på rutin och känns bra och inte stressande samt att alla svåra manövrerings moment känns bra då är du redo. Tex är du jätte nervös, sedan kör du fel, sedan kanske dålig placering, kanske dålig uppsyn vid någåt tllfälle, sedan köra fel igen osv, då blir helhets bedömningen underkänt.

Jag tyckte själv efter uppkörningen att de inte va så farligt men nu i efterhand när jag kör bra inser jag att jag absolut inte va redo mentalt. Samt att körningen va väldigt hackig pga av nervositet ny bil osv osv, Körde upp i fredags och kuggade igen dock var körningen bra och va ej nervös, kuggade på en skitgrej va rusning och åkte för snabbt in i en rondell så inspektören ingrep. Tog för mig lite för mkt mitt misstag. Fick ny tid igår i ny ort där jag aldrig kört i rusning och klarade det utan anmärkningar. Så mitt tips är ta en lektion med en ny lärare be han/hon ta dig till en ort du alldrig kört innan be om en svår utbildnings kontroll på 30 min. Öva stenhårt på dina brister i nya områden och kör upp igen. Tillslut sitter du där och de säger din körning är godkänd:)
Hejsansvejsan 2024-08-29 16:17 ! Citera #
Gäst 2024-08-28
Hade lite samma situation. Tyckte jag va jätte säker på det mesta inför uppkörningen. Blev också skit nervös och gjorde typ min sämsta körning någonsin. Bytte trafikskola och hade tur att få en riktigt petig jobbig jävel, Trafikskolan innan sa att jag va redo men efter jag kuggade så bytte jag trafikskola. Så fick en petig tuff lärare som testade mig i massa svåra situationer i nya områden och miljöer varje gång.

De innan tog mig i princip bara till uppkörningsområdet och övade rutter. Efter hans lektioner kände jag mig mkt säkrare tog 2 dubbellektioner. Han lärde mig att om jag kan planera körningen och följa skyltar i nya områden, svåra Områden typ inner stan i rusning osv. När allt de går på rutin och känns bra och inte stressande samt att alla svåra manövrerings moment känns bra då är du redo. Tex är du jätte nervös, sedan kör du fel, sedan kanske dålig placering, kanske dålig uppsyn vid någåt tllfälle, sedan köra fel igen osv, då blir helhets bedömningen underkänt.

Jag tyckte själv efter uppkörningen att de inte va så farligt men nu i efterhand när jag kör bra inser jag att jag absolut inte va redo mentalt. Samt att körningen va väldigt hackig pga av nervositet ny bil osv osv, Körde upp i fredags och kuggade igen dock var körningen bra och va ej nervös, kuggade på en skitgrej va rusning och åkte för snabbt in i en rondell så inspektören ingrep. Tog för mig lite för mkt mitt misstag. Fick ny tid igår i ny ort där jag aldrig kört i rusning och klarade det utan anmärkningar. Så mitt tips är ta en lektion med en ny lärare be han/hon ta dig till en ort du alldrig kört innan be om en svår utbildnings kontroll på 30 min. Öva stenhårt på dina brister i nya områden och kör upp igen. Tillslut sitter du där och de säger din körning är godkänd:)
Tusen tack för ditt inlägg <333 Min teori går ut 20:e tror du jag hinner boka en till dess?
Gäst 2024-08-29 16:46 ! Citera #
Ja absolut, jag kuggade förra fredagen i sollentuna, gick in på trafikverket hittade i tisdags i Södertälje och klarade de.
Men snälla stirra dig ej blind på rutter och försöka hitta facit, öva planering uppsyn och nya områden intensivt så kommer du va redo. Jag klarade södertälje och aldrig kört där medans i järfälla och sollentuna övningskörde jag konstant. Så när inspektören endå bad mig ta andra vägar blev jag jätte stressad. gå in på trafikverket och uppdatera så ofta du kan folk avbokar alltid. Hojta om du har mer frågor.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 19:14
3
I dag 18:57
2
I dag 07:21

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo