Start > Körkortsforum > Fortkörning 30 väg

Fortkörning 30 väg

Björn He 2024-10-24 23:01 ! Citera #
Gäst 2024-10-24
Du tror inte att detta skulle skapa ett mycket större problem, nämligen att folk råkar se fel hastighet och blandar ihop km/h och mph?
Är det många utlänningar som gör sånt misstag i Storbritannien tror du, alltså för sakta, exempelvis enbart 30 km/tim på en 30-väg i London, i tron att hastighetsbegränsningen där är 30 km/tim och inte 30 engelska mil/tim? 30 engelska mil/tim är (exakt) 48,28032 km/tim, och alltså betydligt fortare än 30 km/tim. Kan man ha koll på hastighetsenheten i Storbritannien så bör man ha koll på den på Fastlandseuropa också.
Man måste ha koll på att det är engelska mil/tim (mph) som tillämpas i Storbritannien. Man gör således ett grovt nybörjarfel om man kör för sakta genom att exempelvis köra enbart 70 km/tim på en motorväg med 70-gräns, i tron att hastighetsbegränsningen är 70 km/tim när den på riktigt är 70 engelska mil/tim; det är ganska lätt att se skillnaden mellan km/tim och engelska mil/tim eftersom kilometertalet är högre än engelskmil-talet. Man måste observera att 70 engelska mil/tim är cirka 112,65 km/tim, och alltså betydligt högre än 70 km/tim.
Gäst 2024-10-24 23:13 ! Citera #
Björn He 2024-10-24
Är det många utlänningar som gör sånt misstag i Storbritannien tror du, alltså för sakta, exempelvis enbart 30 km/tim på en 30-väg i London, i tron att hastighetsbegränsningen där är 30 km/tim och inte 30 engelska mil/tim? 30 engelska mil/tim är (exakt) 48,28032 km/tim, och alltså betydligt fortare än 30 km/tim. Kan man ha koll på hastighetsenheten i Storbritannien så bör man ha koll på den på Fastlandseuropa också.
Man måste ha koll på att det är engelska mil/tim (mph) som tillämpas i Storbritannien. Man gör således ett grovt nybörjarfel om man kör för sakta genom att exempelvis köra enbart 70 km/tim på en motorväg med 70-gräns, i tron att hastighetsbegränsningen är 70 km/tim när den på riktigt är 70 engelska mil/tim; det är ganska lätt att se skillnaden mellan km/tim och engelska mil/tim eftersom kilometertalet är högre än engelskmil-talet. Man måste observera att 70 engelska mil/tim är cirka 112,65 km/tim, och alltså betydligt högre än 70 km/tim.
Menar inte så, utan menar det olämpliga med att ange två olika hastigheter på en skylt:

30 mph
50 km/h


Känns som upplagt för att se fel (för man läser ju skyltarna snabbt i farten).

Jämför med 30-skyltning utanför skolor med tilläggstavla 8-18. Denna tilläggstavla missar eller misstolkar många och kör 30 på söndagar.
Björn He 2024-10-25 02:06 ! Citera #
Gäst 2024-10-24
Menar inte så, utan menar det olämpliga med att ange två olika hastigheter på en skylt:

30 mph
50 km/h


Känns som upplagt för att se fel (för man läser ju skyltarna snabbt i farten).

Jämför med 30-skyltning utanför skolor med tilläggstavla 8-18. Denna tilläggstavla missar eller misstolkar många och kör 30 på söndagar.
Jag menade kanske snarare att en hastighetsskylt borde kompletteras med en extra skylt som anger samma hastighetsgräns men i engelska mil/tim; exempelvis borde en 40-skylt uppsatt inom tätbebyggt område kompletteras med en extra skylt med texten ”25 mph”, för att förtydliga att 40 km/tim är (ungefär) lika med 25 engelska mil/tim.

Om en 30-skylt på en skolväg har en tilläggstavla med texten ”7-18” utan parenteser så ska man naturligtvis inte köra enbart 30 km/tim under den tid 30-gränsen ej gäller, om det är trafiksäkert att köra upp till 40- eller 50 km/tim (men det kan ju vara trafiksäkert att köra upp till 50 km/tim på en 30-gata också även om det inte följer regler). Man måste som fordonsförare ha vetskap om vilka veckodagar en viss tidsangivelse gäller, det är ett grovt misstag att anta att en tidsangivelse som inte står inom parentes gäller även under helger.

Tyvärr kan poliser också begå misstag ibland vid fartkontroller. För ett antal år sen stoppade polisen en taxiförare för att bötfälla honom och frånta honom körkortet efter att vid en fartkontroll på en skolväg ha noterat taxiföraren körandes i 50 km/tim - trots att det inte var förbjudet att köra i 50 (vid just den tidpunkten åtminstone).
Eftersom skolvägen har en uppsatt 30-skylt med tilläggstavla med texten ”7-18” så är hastighetsbegränsningen förbi skolan max 30 km/tim klockan 7 till 18 varje vardag, utom dag före söndag och helgdag, och övrig tid max 50 km/tim, men poliserna som stoppade taxiföraren hade (tydligen på grund av glömska) missat att det var en ”helgdagsafton” just då (när taxiföraren körde 50 på skolvägen) och taxiföraren som körde 50 hade sålunda inte brutit mot gällande trafikregler.
Taxiföraren fick lyckligtvis rätt mot polisen, som blev skyldiga honom skadestånd för förlorad arbetsinkomst de dagar han skulle ha kört taxi men inte fick på grund av (en felaktig) återkallelse av hans körkort.
Björn He 2024-10-26 02:39 ! Citera #
RiverOak 2024-10-24
Nej de är inte mer exakta. Men hastighetsmätaren i bilen är kalibrerad annorlunda för en viss marginal.

Gällande km/h vs mph så är det verkligen ett icke-problem. Kör lite under hastigheten om det oroar dig att få böter i din brittiska bil. Eller använd en mätare i mobilen om inte din bil kan visa i km/h.
Det finns ju inte en människa som inte fluxar upp och ner lite i hastighet när de kör bil om de inte har farthållaren på.
Jag är nog säker på att brittiska bilar har en hastighetsmätare som kan visa både kmph och mph, men om en brittisk bil skulle ha enbart en mph-mätare så är det svårt att beräkna hastigheten i kmph, en förare av brittisk bil måste då faktiskt utgå från att denne kör 30 km/tim när mph-visaren visar 20 engelska mil/tim, men nu är 20 engelska mil/tim nästan 32,19 km/tim och alltså mer än 2 km/tim för fort för att vara 30.
Den brittiska motsvarigheten till 30 km/tim räknas normalt som 20 engelska mil/tim. Jag vet inte om det förekommit att polisen stoppar en förare som kör 32 km/tim på en 30-väg men en trafikpolis sa vid någon hastighetskontroll på en skolgata med 30-gräns att han normalt inte stoppar bilister som ligger i upp till cirka 35 km/tim för det anses oftast acceptabelt att ligga i en hastighet högst cirka 5 km/tim över 30-gränsen på en 30-väg.

Men det är å andra sidan ganska onödigt att ha 30-gräns på skolvägar. Att köra upp till 50 km/tim på en skolväg är faktiskt inte trafikfarligt åtminstone sålänge barn sköter sig och inte löper rakt ut på körbanan utan att se sig för, i vägen för någon bilist som just närmar sig! (Och även om max 30 km/tim är den hastighetsregel som gäller på de flesta skolvägar så brukar fordonsförare tyvärr inte alltid följa såna trafikregler utan köra fortare än 30 ändå.)
Man måste ha i åtanke att en bilist som kör i 40-50 km/tim sannolikt inte hinner stanna för en som plötsligt löper rakt fram i vägen för bilisten (och även när man kör enbart 30 så kan det i värsta fall vara omöjligt att hinna stanna för en person som plötsligt går rakt ut framför bilen), som gångtrafikant är man ansvarig för att se sig för innan man går ut på en körbana ÄVEN om man gör det på ett övergångsställe.
Om en gående inte ser sig för utan går rakt ut i vägen för en bilist som närmar sig i cirka 50 kmph och inte hinner stanna för en som går utan kör på en som går, då tycker jag att en som gått rakt ut i vägen för bilisten och blivit påkörd gjort fel eller i varje fall MER fel än bilisten, oberoende av om det varit tillåtet för bilisten enligt gällande hastighetsregler att köra i 50 km/tim; även om en bilist skulle köra 50 på en 30-väg så får man inte bara gå rakt i vägen för bilisten med risk för att köras över av den, för det är tycker jag mer fel än att som bilist köra 20 km/tim för fort.
Björn He 2024-10-28 15:53 ! Citera #
Gäst 2024-10-24
Finns fall i domstol där en svensk hastighetsmätare (km/h) varit felaktig och visat lågt. Föraren blev dömd. Borde vara samma här.
Om hastighetsmätaren visade för lågt så måste det ha varit fel på den, den får ju inte vara så defekt att den visar 30 km/tim när man i själva verket färdas i 35-37 km/tim, i så fall måste man som fordonsförare se till att snarast få mätaren lagad. Det bästa är att ha med sig en GPS-navigator i bilen så man kan kolla hastigheten där.
Björn He 2024-11-01 03:02 ! Citera #
RiverOak 2024-10-24
Nej. Ingenting blir bättre av att lägga miljarder på att byta ut alla hastighetsskyltar i Europa istället för att göra vettiga saker för dem. Det är inget problem Björn, det är din OCD som spökar.
Man kan självklart tycka att Storbritannien skall använda km/tim som enhet för hastighetsbegränsning men nu är det redan engelska mil/tim (mph) som används och det är tydligen alltför dyrt och komplicerat att skylta om hela det jättestora brittiska vägnätet från engelska mil/tim till kilometer/tim, det skulle man helst av allt ha gjort redan omkring slutet på 2:a världskriget men det vsr tydligen inte påtänkt då.

Men en engelsk mil/tim är i varje fall exakt 1,609344 km/tim; för att räkna om km/tim till engelska mil/tim så måste således km/tim divideras med 1,609344.

Det bästa vore om man redan efter krigsslutet eller vid grundandet av Europarådet eller Europeiska unionen hade haft en gemensam standard, att i Europa utom Storbritannien måste hastighetsskyltar som anger km/tim ha en tilläggstavla som anger samma hastighet i engelska mil/tim.
Hade bilar haft ”digitalhastighetsmätare” hellre än analoga mätare så hade man kunnat ställa in vilken enhet man vill mätaren ska visa, fördelen med digital mätare är t.o.m. att den visar i sifferform, som är mycket tydligare.
Själv tycker jag att analoga klockor inte borde ha existerat, utan man borde redan från början ha haft (enbart) digitala klockor, dock inte elektroniskt ur kanske men ett ur kunde ju åtminstone ha haft sifferrullar som visar tiden (i timmar-minuter-sekunder) i sifferform (istället för analogt).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
58
I går 22:28
1
I går 16:14
1
I går 15:37
6
2024-12-20 23:30

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor