Nej de är inte mer exakta. Men hastighetsmätaren i bilen är kalibrerad annorlunda för en viss marginal.
Gällande km/h vs mph så är det verkligen ett icke-problem. Kör lite under hastigheten om det oroar dig att få böter i din brittiska bil. Eller använd en mätare i mobilen om inte din bil kan visa i km/h.
Det finns ju inte en människa som inte fluxar upp och ner lite i hastighet när de kör bil om de inte har farthållaren på.
Jag är nog säker på att brittiska bilar har en hastighetsmätare som kan visa både kmph och mph, men om en brittisk bil skulle ha enbart en mph-mätare så är det svårt att beräkna hastigheten i kmph, en förare av brittisk bil måste då faktiskt utgå från att denne kör 30 km/tim när mph-visaren visar 20 engelska mil/tim, men nu är 20 engelska mil/tim nästan 32,19 km/tim och alltså mer än 2 km/tim för fort för att vara 30.
Den brittiska motsvarigheten till 30 km/tim räknas normalt som 20 engelska mil/tim. Jag vet inte om det förekommit att polisen stoppar en förare som kör 32 km/tim på en 30-väg men en trafikpolis sa vid någon hastighetskontroll på en skolgata med 30-gräns att han normalt inte stoppar bilister som ligger i upp till cirka 35 km/tim för det anses oftast acceptabelt att ligga i en hastighet högst cirka 5 km/tim över 30-gränsen på en 30-väg.
Men det är å andra sidan ganska onödigt att ha 30-gräns på skolvägar. Att köra upp till 50 km/tim på en skolväg är faktiskt inte trafikfarligt åtminstone sålänge barn sköter sig och inte löper rakt ut på körbanan utan att se sig för, i vägen för någon bilist som just närmar sig! (Och även om max 30 km/tim är den hastighetsregel som gäller på de flesta skolvägar så brukar fordonsförare tyvärr inte alltid följa såna trafikregler utan köra fortare än 30 ändå.)
Man måste ha i åtanke att en bilist som kör i 40-50 km/tim sannolikt inte hinner stanna för en som plötsligt löper rakt fram i vägen för bilisten (och även när man kör enbart 30 så kan det i värsta fall vara omöjligt att hinna stanna för en person som plötsligt går rakt ut framför bilen), som gångtrafikant är man ansvarig för att se sig för innan man går ut på en körbana ÄVEN om man gör det på ett övergångsställe.
Om en gående inte ser sig för utan går rakt ut i vägen för en bilist som närmar sig i cirka 50 kmph och inte hinner stanna för en som går utan kör på en som går, då tycker jag att en som gått rakt ut i vägen för bilisten och blivit påkörd gjort fel eller i varje fall MER fel än bilisten, oberoende av om det varit tillåtet för bilisten enligt gällande hastighetsregler att köra i 50 km/tim; även om en bilist skulle köra 50 på en 30-väg så får man inte bara gå rakt i vägen för bilisten med risk för att köras över av den, för det är tycker jag mer fel än att som bilist köra 20 km/tim för fort.