Start > Körkortsforum > Motorbromsa eller bromsa med f…

Motorbromsa eller bromsa med färdbroms?

Gäst 2024-08-13 16:04 ! Citera #
Hej!

På körskolan har jag fått lära mig att man bör motorbromsa så ofta man kan. När jag nämnde det till min pappa sa han att om man bromsar med färdbroms tänds bromsljusen. Detta gör att man informerar sin avsikt om att bromsa tydligare till fordon bakom sig. Hur bör jag göra? Bromsa enbart med motorbroms och inte visa bakomvarande att jag bromsar eller trycka ned bromspedalen och därmed låta bromsljusen lysa?
RiverOak 2024-08-13 17:36 ! Citera #
Lite beroende på situationen. Men jag brukar ofta lägga en lätt fot på bromspedalen så att bromsljuset tänds när jag motorbromsar. Är det ingen bakom så är det såklart onödigt.
Gäst 2024-08-13 21:39 ! Citera #
Gäst 2024-08-13
Hej!

På körskolan har jag fått lära mig att man bör motorbromsa så ofta man kan. När jag nämnde det till min pappa sa han att om man bromsar med färdbroms tänds bromsljusen. Detta gör att man informerar sin avsikt om att bromsa tydligare till fordon bakom sig. Hur bör jag göra? Bromsa enbart med motorbroms och inte visa bakomvarande att jag bromsar eller trycka ned bromspedalen och därmed låta bromsljusen lysa?
Ja och lite beroende på vart du är och kör, är du inne i stan eller på en landsväg med hög hastighet och som föregående skriver, finns det någon bakom dig?

Men ja generellt är det ju bra att motorbromsa med hög växel och sen färdbromsa det sista om det behövs.

Så det finns ju situationer där du inte enbart kan motorbromsa, för du får ju inte hindra eller störa annan trafik i onödan.
Trafiksäkerheten går före miljön.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest